Thursday, April 28, 2011

Tua ke korang?



Bila kena belek gadget baru nih... terhegeh-hegeh aku nak explore.
Malas sebenarnya.
Dah tak terkejar teknologi ni.

Tetiba aku tingat kata-kata Alex, leng chai yang jual segala mak nenek henpon & gadget tu...
"Ini phone biasa semua sekarang orang tua saja pakai. U see, budak-budak pun sulah pakai Iphone, Blekberi. Sapa mau beli ini phone? (phone biasa). Orang tua la..yang sulah malas mau belajar macammana itu functions dalam."


Erkk?
Aku ni termasuk golongan itu kah?

Kalo tua, tua apa? Jom kita check... (refer Kamus Dewan ni tau)


TUA bangka/tua bengkok (bahasa kasar) = sangat TUA (tetapi buruk perangainya)
Hehe. Aku tak buruk kan? kan?

TUA cendawan =berumur tetapi tidak bijak.
Oh tidakkk.. Aku kan bijak!

TUA ganyut = sangat tua.
Next...

TUA kejemur (Jakarta, bahasa kasar)= dah le tua, bodoh atau berperangai buruk pulak.
Confirm la bukan.

TUA keladi = tua tetapi tidak sedarkan diri (berperangai buruk, gila perempuan, dan lain-lain).
Hahaha. Aku x gila pompuan pun!


TUA kotai = (orang yang) sangat tua.
Ni mesti yang tahap super-senior citizen kot.

TUA kutuk (bahasa kasar) = tua lara = orang tua yang buruk pe'el
Tetiba aku rasa x perlu explain.

TUA leler= tua lontok = tua renta = sangat tua dan lemah
Hamboii... Lemah tang mana tu?

TUA nipah (Kelantan) = dah tua, bodoh lak
Again, aku x bodoh (hihihi..macam tajuk filem daa)

TUA nyanyuk = dah tua dan bercakap yang bukan-bukan
Tak sampai lagi tahap tu. Nauzubillah.

TUA teberau (Kelantan) = sangat tua dan lemah otaknya
Eh..nape lak dikaitkan dengan Teberau?



TUA tebu = orang yang semakin TUA semakin cergas.
Ini kes minum Super power ni!!!

Ada lagi satu yang aku tak jumpa dalam kamus, orang Penang sebut TUA MEREGA (meghega). Ni pun tahap ultra-tua ler...



Nampak gayanya, aku x termasuk dalam mana-mana kategori tu la.
Jadi terpaksa la aku ngaku MUDA. Ehehehe. Aku kan baru 18!!! :P

6 comments:

  1. sm la kite..i pun muda remaja lagi..hikhik..

    ReplyDelete
  2. keh keh keh..sampai bila pon tak nak ngaku tua kannnnn :P

    ReplyDelete
  3. Banyak rupanya jenis TUA ni yer, baru i tau ☺☺☺. Tapi i muda lagi ^_^

    Latest: Today...The Day you were BORN

    ReplyDelete
  4. azni,
    remaja..perghh...
    terms x hengat

    jiji-fify,
    heheh. ntah smpi bila le dok in denial gini

    fiza,
    heee... setelah mbaca semua tu, mmg terasa kita ni muda

    ReplyDelete
  5. eh i x pernah dgr pun tua teberau tu

    ReplyDelete

Thanks for reading!
Feel free to leave comments here.

Nuffnang ads

My Heartbeat