Monday, November 1, 2010

Siot dowh!



Aku selalu dengar budak-budak muda cakap...
"Macam ni la, dowh!"
"Exam tadi susah giler dowh!"

..dan ayat-ayat yang sewaktu dengannya (yang berakhir dgn perkataan 'dowh').

Aku pun muda jugak, tapi aku tak cakap la macam tu.
MrHubby kata "Tu style orang Johor cakap tu..."

Ye ke? Ahhh..tak kira la. Yang kau pegi cop 'dowh' kat kawan kau tu watpe?
Ke sebab orang yang cakap tu 'terlalu dowh' untuk tau yang dowh=bodoh.

Ikut hati aku, nak je aku menyelit..."Kau tu yang dowh, dowh..."

*Lepas aku taip ni... aku terjumpa 1 entry in which students penulis mengatakan dowh=bukan singkatan bodoh.
Tapi sebab DBP tak membukukan lagi perkataan tu sebagai bahasa slanga, what else could it be?




Lagi satu perkataan yang meluat aku dengar ialah 'siot.'
"Best siot movie tu..."
"Gelabah aku, siot..."

Yang tu pun MrHubby kata style Johorean bercakap, tapi aku x pernah lak dengar dia sendiri cakap macam tu.

Tapi korang tau kan dari mana datang perkataan 'siot' tu? Siot=sial.
Perkataan tu dah terlampau dibiasakan disebut siot, sampai orang tak perasan makna asalnya. Tapi diubah ejaan/sebutan, makna siot tetap sama. Sial.

Haihhh..kenapa la bercakap benda yang diri sendiri pun tak tau maknanya?


Ni ada la set-set sorang budak yang dok mengamal baca keratan doa sebagai ayat pengasih. Boifren asyik x lekat, walaupun dah cinta separuh nyawa. Konon amalkan baca doa tu, nanti tak kena dump la.

Tapi kalo doa tu pun is just 'part of'...kena la check balik maknanya. Kang tak pasal2 berdamping dgn jin ke, hapa ke...
Cuma aku malas nak tegur budak tu. Karang dia kata aku jeles (wtf?). Aku nak jeles apa kau loser takde boifren? Nak jeles apa kalo kau sesat?

12 comments:

  1. ermm yeke orang johor cakap camtu??
    rase yan yg cakap 'dowh' tuh "budak2" jek... dalam tv pun ade

    "siot" mmg biase yan dengar.. pun yan tak pasti klu itu asal dari johor.. tp tetap pada yan tu bahasa "budak2"/remaja skang..
    orang2 tua atau dewasa seusia kita tak penah la yan dengar..

    klu budak2 sekolah datang topup.. dia bercakap sesame dia.. itula ayat2 yg kuar

    ReplyDelete
  2. ohhh...baru tahu. sebelum ni ingatkan perkataan eekkk jer yg femes dlm slang org johor

    ReplyDelete
  3. aku rase bukan dari johorla. keke start dari bebudak skolah ni, tapi originality tu susah nak carik.
    p/s kenkadnag aku pun tergune siot sebagai penguat ayat. huhu

    cantikk siuttt = cantik gile = cantiknyeeee

    haha

    ReplyDelete
  4. yan,
    ntahapa2 je. feeling remaja la kunun ye x?

    mata hati,
    itu tidaklah dpt dipastikan.

    azzamoro,
    wallaweyyy..sbg penguat ayat tuuu

    ReplyDelete
  5. rasanya dowh tu bukan bodoh, tapi lebih kena 'duhh' ala-ala speaking london lah konon.

    er... ke saya yang salah tafsir selama ni? ekeke.

    ReplyDelete
  6. bagus entry ni siootttt ekekedke.. btulla orang johor punye slanga...

    ReplyDelete
  7. zety zin,
    mana sama sebutan 'dowh' dgn 'duh'

    cikidong,
    byk la kau...

    ReplyDelete
  8. siot ok lagi...ada gak johorean yg sebut.'sial'...pada diorg word tu dh common. takde yg pelik..i biasa tmbh word 'ek...' ujung2 ayat.tapi tgk la..takdela tiap kali becakap tekeluar 'ek' tu..cm pelik la pulak nanti.kekeke

    ReplyDelete
  9. ooo me tak tau pun
    tp me lately suka plak guna term
    'giller' like best giller etc...asalnya perkataan gila kan..adoyai, dh jd habit plak..

    ReplyDelete
  10. kah kah kah. sentap lak baca entry akak yg ni. :P

    ReplyDelete
  11. lin,
    'ekk' tu dulu i pun x reti guna. lama2 dah biasa la.

    mamazharfan,
    giler tu acceptable lagi, sebab kita x bahasakan kat org.

    jiji-fify,
    kau sentap part guna perkataan tu ke part yg mengamalkan doa yg x difahami tu?

    ReplyDelete
  12. mesti la sentap part yang "dowh" tuhhh.. haha. tak kuasa lak nak berjampi2 sebab nak ikat boyfren. adehh.. wujud lagi org camtu ekk.. (-.-")

    ReplyDelete

Thanks for reading!
Feel free to leave comments here.

Nuffnang ads

My Heartbeat