Tuesday, November 9, 2010

Taste Mat Saleh

Kat tempat keje aku ni, ada beberapa orang staf kawin dengan Mat Saleh (Ada yang sama fac dengan aku, ada yang fac lain). Aku rasa la... setakat yang aku observe, maybe sebab Mat Saleh lebih gentleman daripada 'orang kita.'

Tak percaya??? Cuba tengok berapa ramai antara korang yang husband nya tolong bukakan pintu bila orang nak masuk kereta?


In public places, berapa kerat je lelaki yang ada courtesy tolong hold pintu atau bagi korang naik lif dulu?
Dalam 10 orang, nak cari 1 pun susah.
Kau lawa macam Ratu Cantik ke, kau terboyot-boyot mengandung ke...lantaklah!

Tu belum kira lagi yang akan minta maaf atau cakap 'excuse me' kalo terlanggar korang waktu bersesak-sesak kan?
Almost zero.


Aku tau lah budaya western ni banyak mengamalkan 'Ladies First'.
Masyarakat kita pulak anggap 'Men Lead'.

Masa XMas dinner dulu, terkedu aku, Fiza & Suraya bila Bray insisted to serve makanan dalam pinggan kitorang.

Dah terbiasa adat kita pompuan yang serve kan?

Tapi sekarang ni, kalo time makan...kadang-kadang MrHubby tolong hidangkan gak. Takde nye tunggu aku buatkan semua.


Dalam banyak-banyak Caucasian, aku nampak diorang suka pilih Asian sebagai pasangan (contohnya Maya Karin & Kak Nita ---sila sebut dengan suara sengau). Tu observation kasar aku je la.

Cuma kalo yang diorang pilih tu Malaysian, biasanya yang muka very-the-Malay (contoh yang aku bagi tadi tu terkecuali la ye). I mean, muka biasa-biasa je la... takde yang ayu jelita bak Rozita Che Wan pun. Nape ekkk? Exotic kot?!


Anyway, mengenangkan aku pun pernah didekati oleh Mat Saleh untuk bercouple... maka teori Mythbuster aku bahawa 'Mat Saleh suka pilih orang Malaysia yang tak lawa' tu dikira busted la ye.

Hahaha. Mengelat kan aku? Sebab aku xnak ngaku aku pun x lawa :P


27 comments:

  1. aku ada kenal sorang aje lelaki Belle,..SORANG..yg betul2 gentlemen kat mana2 pompuan pun. kawan ofis aku. dia ni chinese.

    opps,..sebelum terlupa, sorg lagi yg gentleman pada aku, suami aku la..hehe..uii,..dia yg terbaek..haha

    ReplyDelete
  2. ekeke ngelat.. :p

    but, i agree with u, mat salleh lebih gentelman; dan lebih romantik

    tp hati i ttp terjatuh pada org melayu hehe

    ReplyDelete
  3. me too..my hubby still in my heart..kadang2 bila i dukung ank pastu ssh nak pakai sandal@kasut,dia akn tlg pakai kan..tlg tutup pintu kete pon dia gak..dia tnggu i masuk keta dulu pstu ttp kan pintu keta..sila jgn muntah bila bc ye..hehe..

    ReplyDelete
  4. aku rase ayat exotic tu btul laa..aku pon dok perati jugak kalau pi shopping complex tu.

    ReplyDelete
  5. rasanya betullah pendapat u tu.
    ada kawan i skrg duduk obersea lah.
    kalau laundry tu laki dia buat kan..bila balik..aduhai tgk laki dia mmg gila2 romantik..dah masuk anak 2 dah..tp kurang lawa tu bila mix mat salih...anaknya pulak mmg comel2..yelah mix katakan..
    first terjah blog bella..dulu2 silent reader je..hehehe

    ReplyDelete
  6. erk...
    pernah jugak berkawan dengan mat saleh..
    tapi, takde la gentle sangat...
    gentle lagi hubby ku yang melayu jowo tu... hihi...
    mungkin dia dah syok tengok laki2 melayu yang 'men lead' tu kut.... :P

    ReplyDelete
  7. nia,
    hoh..laki sendiri mmg kita kena puji.hahaha

    yatie chomeyl,
    u eja betul2. gentleman dgn gentelman x sama tau.hehe

    azni,
    wahhh..baeknyaaa... laki sapa la tu ye;)

    farah,
    tapi mmg kan?
    err..muka aku kategori exotic ke x? huahuahua

    syahadah,
    moralnye, utk dpt anak lawa, kita kena x lawa, supaya dpt kawen dgn mat saleh.hahaha

    syayassir,
    jowo pun, jowo lah. janji bahagia.

    ReplyDelete
  8. huhu bler la encik suami ku mau jadik mr gentlemen..

    hehe mau plak aku pengsan 18kali.. hahhaa

    ReplyDelete
  9. contohnya tengku hilda yang masuk amazing race asia this season tapi dah out last week..pastu selamba jek marah laki dia dalam rancngan tu..kahkahkah..nak angkat beg/lari pun tak nak..ngengada je. dah tau tak nak buat sume tu, jgnla masuk race tu..drama queen sungguh!tapi laki dia cool ja..siap cakap, 'kami saling melengkapi'...kekekekeke...

    ReplyDelete
  10. ek betul lah belle, aku agree dgn ko lah. nak2 mr big payah nak nampak gentleman. klu gentelman tu bukan main lagi...

    ReplyDelete
  11. kawan aku kawen mat saleh ... zaman blajar dulu mmg dia strikout "orang kita"

    ReplyDelete
  12. betullah! yg i tengok pon, bini-bini matsaleh kat mesia ni mesti muka macam...errrr..mala'un. :P pastu pompuan2 mesia yg kawen ngan bangla@indon mesti chantekkkkk. kadang2 wonder jugak apehal la camtu. tapi nk wat camne jodoh diorang.. kekekeke..

    ReplyDelete
  13. kat plymouth ni ramaiiiii jgk nmpk org mat saleh laki kawen ngan org asia (filipina or thai). x paham knp. ada sindiket asian bride ke hah? tp mmg la jodoh, cuma kdg konfius mcm mana bol bertemu tuh... especially kalo yg bride nya x bole speakang langsung. pelik!

    ReplyDelete
  14. hahah betul betul..biasanya i tgk mat saleh ni pilih pompuan melayu yg sgt la biasa je muka nya..yg dapat artis tu, kira ok la kan

    ReplyDelete
  15. ada sorang schoolmate ni, dari skolah lagi dia cakap dia takmo kawin dgn melayu. dia kata sbb lelaki melayu kalau romantik sgt, dia geli. tp kalau mat saleh, tak nampak mcm tahap 'leleh' sgt. skrg dah pun dpt mat saleh yg diidamkan

    ReplyDelete
  16. erinsz,
    kang betul2 dia jadi gentleman, baru tau.

    lin,
    bongok tul. mesti laki dia cover malu tu.

    ciklilyputih,
    hehehe.bab gentelman tu rasaya x payah diajar dah.huahuahua

    jiji,
    hamboi... sekali Tuhan bagi jodoh dgn org kita, baru dia tau.

    jiji-fify,
    tapi mythbuster tu kira busted yer.keh keh keh

    oyis,
    wahahaha.xpuas hati nmpk!!!

    eliza,
    xdpt artis, kuciwa sgt, tu yg terus pilih muka biasa kot :P

    ReplyDelete
  17. h4nie,
    mujur dpt. kalo x, i nak pi gelak guling2 dpn pelamin dia

    cikidong,
    apa yg besar tu? (garu2 dagu)

    ReplyDelete
  18. Lunch semlm ngn besfren yg duk lama kat UK & jodoh omputih. Tetiba insiden lelaki local gopoh berebut ngn sorang MACIK masuk dlm restoran berlaku dpn mata. My fren was like wth & dia bebel2 psl org kita yg act macho tp geli xgentleman lgsg. Told her about ur post...and dia jengil mata smbl ckp 'Exactly! Thats the point. Pandai kwn ko'.

    ReplyDelete
  19. hehe.. alhamdulillah. bakal hubby saya ni gentleman orgnye..
    dari zaman ngorat2 sampai la skang ni, masih gentleman.. hihi..
    (^_^)

    ReplyDelete
  20. mr bear & cik kacang,
    alhamdulillah...
    bagus la cenggitu. err...mrbear nye bukan mat saleh ek?

    bibier karim,
    u bgtau x psl 'exotic' tu? hahaha. ke itu yg dia kata brilliant? wakakaka

    ReplyDelete
  21. ish mana ada! melayu la kak is.. mat salleh tu pandang sebelah mata pon x! haha..

    ReplyDelete
  22. Xnak ckp bab 'eskotik' tu...kang bontot dia lak kembang semangkuk perasantan sendiri.

    ReplyDelete
  23. haha walaupun blog ni dah lama tp still i nak komen.. kebanyakkan memang betul apa yg you alls cakap matsalleh ni bnyk yg gentle and they treat women very well.. i cakap macam ni bukannya bermaksud nak support lebih org kulit putih..i cakap berdasarkan pengalaman anyway best bila baca blog ni

    ReplyDelete
  24. Salam. Seronok baca tulisan you. Tumpang gelak hahaa. I agree ramai wanita Melayu kahwin dengan mat saleh sebab dia orang gentleman.

    ReplyDelete
  25. Skrg tengah kenal2 dgn mat saleh tu. Betul. Mmg gentleman. Elok2 nk benci terus x jadi. Hahaha

    ReplyDelete
  26. Yup...mat salleh mmg romantik. Dia xkisah nak layan wanita dia as 1st women. Sbb bg mereka kebahagian tu yg penting. Cantik atau tidak mereka xpeduli. Sbb tu kita selalu tgk perempun mat salleh make simple sgt as long happy. And thnaks for my hubby mat salleh.

    ReplyDelete

Thanks for reading!
Feel free to leave comments here.

Nuffnang ads

My Heartbeat