Friday, July 6, 2012

Alkisah mencari winter clothing






Dua tiga minggu kebelakangan ni, kerja aku adalah menghabiskan duit. Beli itu ini. Bayar yang tu, yang ni.
Wahhh..bunyi macam orang kaya je. Sebenarnya tepuk dahi bila kena bayar macam-macam. Hahaha


Antara benda yang aku beli adalah LONG JOHNS (thermal inner wear).
Kalau nak diikutkan, dulu masa kat Brissy, it wasn't that cold. Kata Aussies la. U can see all the mat-salehs wearing a jumper and bermuda pants selamba jer berjalan di uni. Maka sudah tentulah menjadi satu kemaluan yang besar untuk aku pakai tebal-tebal yang amat...walaupun hakikatnya memanglah insulator layer aku (lemak) masa tu tak berapa nak ada.


So, when I was in Brissy, long johns wasn't that helpful for me, and wasn't that relevant for the mat-salehs.
This time, although it is down to the south (Adelaide), and I was told the temp is between 7-15C (lebih sejuk drp winter sebelum-sebelum ni)---haaa..ni le akibat global warming dah jadi global cooling.--
maka aku rasa perlu juga la aku ada penebat yang ampuh untuk menggantikan lemak-lemak aku yang tak seberapa ni.


I was lucky to meet Gina and Hairizan, a couple yang kebetulan sekarang balik bercuti. So dah banyak jugak la aku tanya dengan diorang, esp tentangwinter clothing.


Dari Universal Traveller, ke Winter Time...ke Going Places...ke segala kedai baju winter kitorang pegi.


And I found this useful info...
 

 18C and above
wool coat or sweater

10-17C 
long john + sweater + jacket/wool coat


5-10C 
long john + sweater + winter jacket/wool coat +gloves + hat + scarf + wool socks


Below 5C
long john + sweater + down jacket +gloves + hat + scarf + wool socks







Niat aku nak survey long johns je la. 
Cuma kena cari jaket untuk Lil Adam dan Lil Adib.
Aku ada banyak lagi trench coat dulu, dan ada yang Abah bagi tak sempat pakai pun lagi.


Akan tetapi....TIBA-TIBA...


jeng jeng jeng


Masa kat Sunway Pyramid, MrHubby telah me'rachun' aku...
"Tengok ni Mama. Lawa kan jaket ni. Try la..try la.."


Haishhh...meleleh ayaq lioq aku.
MrHubby dah tau sangat taste aku macam mana.








 Lepas try, siap dia ajak anak2 bergambar sekali. Hahaha. Baek punya rachun.
Dengan Lil Adam tunjuk thumbs up ala-orang-MLM


 Dan sudahnya... sekarang ni, jaket tu pun ikut aku balik. Ngeh ngeh ngeh.




Ehhh?
Bukan tadi nak beli Long Johns je ke?
Ye la..ye la...


Lepas tu, aku memang pegi beli Long John pun..kat Going Places, SACC. 
Sekali dengan muffler untuk Centa aku yang berangan ala video klip Kembali Senyum -Izwan Pilus.
Cer korang tengok...tone purple ke, tone merah oren yang lawa untuk lelaki?






(ni sengaja aku pair dengan jaket itam kat kedai tu, sebab jaket MrHubby memang kaler hitam)


Last-last aku beli yang merah oren tu.




Untuk anak-anak???

Uiii..mesti la ada. 

Lil Adib dapat BabyGAP jacket dan Lil Adam punya Lacoste jacket.
Nanti kat sana la baru upload gambar. Kang basi dah semua orang dah tengok (macam jacket aku...huhu)



16 comments:

  1. nanti dah kat sana lg seronok membeli winter clothes sbb lagi meriah design2nya dan lagi murah kan? hehehe

    ReplyDelete
  2. lawa la..org pggil trench coat tu kan?

    ReplyDelete
  3. wahh best nyer nak pi obersee... nice your trench coat u :)

    ReplyDelete
  4. cun laa kot tu !bila la nak merasa kot2 mcm tu yer :p adik aku duk msia zaman2 dia tolol2 dulu pakai kot2 tebal2 tu thari buta, rimas aku nengok :p

    ReplyDelete
  5. Huuu...Teringat plak zaman pergi ke Canberra. Sejuk siap mulut berasap2 pagi2. Duduk Brisbane, slipa jepun pun bantai pakai time winter.

    ReplyDelete
  6. lawa kot tu. sejuk jugak kat Adelaide ye. Masa kat Hamilton, duduk dlm rumah pun knur siap pakai 2 lapis sbb rumah dioarg tak properly insulated. Kalau winter kat situ kdg2 sampai -4.

    ReplyDelete
  7. salam..kami baru balik perth..btw, beli baju sejuk kat sana pon ok.. murah..lg byk pilihan..mmg rambang mata!! tahan nafsu jekk eheh

    ReplyDelete
  8. yatie,
    sementara nak jejak ke kedai tu, kena la ada satu. hehe

    irfa,
    yep. mmg kegilaan la tu.

    siti fatimah,
    thanks :)

    elissmie,
    adik kau bajet winter sonata ler tu.

    akmal,
    i miss it so much. mmg ala2 jakun kan, sbb kat brissy selamba kodok jer.

    TH,
    mak aiii,,,-4C. mati keras kalo saya

    smiley,
    tu la psl. harap2 tahan le godaan nanti

    ReplyDelete
  9. Kat sini murah..
    perfectwinter-shop.com

    ReplyDelete
  10. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  11. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  12. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  13. salam. sis, nk tny sis beli long john dkt Going Places tu brpe rggt & utk suhu bpe ek? thanks.

    ReplyDelete
  14. dear anonymous,

    long john yg fleecy sikit is good if u intend to go somewhere cold.
    otherwise, beli yg cotton biasa je (which i don't fancy) as it just feels like wearing selapis tshirt biasa je kat dalam. makes no difference to me

    ReplyDelete
  15. Beli kt mn sunway pyramid tu
    Kt universal ke

    ReplyDelete

Thanks for reading!
Feel free to leave comments here.

Nuffnang ads

My Heartbeat