Tuesday, December 27, 2011

Hunting pre-schools for Lil Adam


Ini memang entry super-ketinggalan jaman. But still relevant, I guess. Hehehe.

Almaklumlah, next year Lil Adam will turn 5, hence it's about time to send him to a pre-school. Maka, pada suatu hari yang hening, MrHubby and I telah all-out pergi survey sekolah yang sesuwei untuk anakanda tersayang.

Bermula dengan sarapan berdua lepas hantar anak-anak ke nursery, then mana saja taska yang kitorang nampak potential, kitorang hinggap. Cewah..main hinggap-hinggap pulak. Kau ingat kau rama-rama? Pigidaaa...

The first one was Tadika Al-Fath.
Selama ni aku lalu-lalang kat situ takde lak aku nampak kaler purple ni. Maybe strategi nak menaikkan seri untuk memperdaya ibu-bapa macam aku ni kot. Huahuahua

Masa kitorang sampai tu, ada few kids tengah belajar mengaji. Kiranya tu aktiviti sampingan masa cuti sekolah la.



Ada 2 orang guru, 16 students per class.
Daycare RM150 (3 penjaga), monthly berapa ntah.

Nampak macam okay, tapi the 'welcoming aura' wasn't there. Alaaa...lagipun baru tengok satu tadika kan?



Stesyen berikutnya... Little Caliphs (*sila buat suara ala Ramona Rahman dalam LRT)



Yang ni memang dekat dengan rumah la, just across the playpark. Ala-ala boleh teropong gitu. Siap ada pagola bagai.
Kelas dibahagikan 10-12 orang per group dan ada 10-12 orang cikgu. Cuma nampak agak packed sikit dengan barang-barang la, sebab masa pegi tu I think they were preparing for the Open Day.

Maybe aku bias kot, but I like this statement...




Monthly RM230
Daycare RM180

Tapi kalo korang belek betul-betul, ada perbezaan antara rate Lil Caliph kat TTDI Jaya ni...



dengan yang kat Section 7. Nak kata orang TTDI Jaya lebih kaya, tak jugak...sebab rumah kat sini lebih murah daripada kat Section 7 tu. Haihhh..


Lepas tu ternampak pulak banner Tadika PASTI. Pusing-punya pusing, pasti la jumpa PASTI yang dimaksudkan.
Rumah yang dibuat tadika tu rupanya diinfaqkan oleh jiran sebelah rumah aku. Wah...ahli sorga betul! Mudah-mudahan banyak pahala diorang dapat.

Yuran memang murah, dan takde pun limit untuk parents yang bergaji kecil je (as claimed by some bloggers yang survey kat PASTI lain).


Ada pemilihan dan asah bakat untuk students wakili daerah pegi Ihtifal. Hahaha. Aku tak terbayang Lil Adam yang ala Ultraman tu tetiba masuk pertandingan berpidato (hishh..keji betul seorang mak menggelakkan anaknya sendiri).
Tapi mana la tau kan...dia ikut gak jejak aku masuk pertandingan tahfiz, sejuk la sikit perut aku yang banyak lemak ni.
RM130 je monthly.


Sayangnya, silap besar la datang survey masa cuti sekolah. So, tak dapat nak tengok betul-betul aktiviti diorang. Aku tak larat tengok budak-budak yang ber-wrestling sambil tunggu kitorang berbual dengan Cikgu tu (sebab kitorang interrupt diorang tengah belajar ngaji).


Dan lagi satu ni, baru nak buka..MONTESSORI ISLAM. Ini le Brainy Bunch yang aku dok baca kat blog orang tu rupanya.
Disebabkan yang sejengkal dengan rumah aku ni baru nak buka, we headed to the branch yang sedang beroperasi kat Section 3 Shah Alam.



I would say, yang ni memang paling best. Diorang amalkan Montessori method, dan walaupun tengah cuti sekolah, the students were working on a Science Project. Aku suka aktiviti-aktiviti yang diatur. Ada swimming, ada ngaji, ada bla-bla...


Tapi bayaran bulanan je dah telan RM650 (termasuk daycare sampai pukul 6). Kalau sampai pukul 3 (Star Package), RM540.
Phew!!! Boleh bayar keta sebijik lagi. Hewhewhew...

Anyway, rate nya berbeza...BBIM Shah Alam dan Kota Damansara  adalah lebih mahal (as compared to BBIM Kajang, Semenyih dan Puchong).
Maybe sebab diorang bajet orang Shah Alam dan Kota Damansara adalah golongan berwang kot.
Tapi untuk branch yang baru nak buka kat Putrajaya, Damansara, Subang Jaya, etc tu tak sure la ikut rate golongan marhaen ke macamana.




Tapi sebab yang kat rumah tu buat dekat shoplot, aku rasa macam kurang sesuwei sikit lah. Unless aku hantar yang di Section 3. (ayat menyedapkan hati sebab rasa nak berjurai airmata mengenangkan sekolah anak yang mahal)



Lepas aku pertimbang segala macam faktor, aku pun register Lil Adam kat Lil Caliph. Dapat sesi petang ke, pagi ke...bedal je la.
Sekarang ni, aku rasa gedix dan nervous terlebih pulak ngalahkan Lil Adam. Hahaha. Mak-mak memang macam tu, kan?




posted from Bloggeroid

9 comments:

  1. I pun ada pergi kat brainy bunch kat Kota Damansara tu, saja ingat nak hantar SN kat situ sementara I kat Msia ni.

    I memang suka konsep diorang, memang hampir sama dgn nursery SN kat jepun. SN sampai tak nak balik masa hari gi survey tu sebab seronok dgn environment kat situ.

    cuma tu lah, like u said,..mmg boleh byr keta lagi sebijik hehehe

    ReplyDelete
  2. additional info: lil caliph kat sek 7 dah naik rm10.. dulu rm 310 tp tahun depan rm320..

    ReplyDelete
  3. Salam,

    Jangan kata ibu, bapak pun sama je kot sebab aku rasa benda yang sama.

    Sabtu ni nuha daftar, minggu depan dah start sekolah.

    Tapi skang bapak dia dah mula risau...tengah buat training pun teringat hal dia lagi...haishhhh!!!

    ReplyDelete
  4. aku htr nuha taska uitm jer :p hrp dia belajar laa kat situ nanti.

    ReplyDelete
  5. tengah berpikir2 lagi nak hantar PASTI atau tak.. sian dia. baru nak masuk 4 tahun...

    ReplyDelete
  6. Pre-school sebenarnya lg mahal dr sekolah rendah. Kami dulu pilih yg harga pertengahan je. Ni pun kira dah mahal jugak sbb kat Kelana Jaya.

    ReplyDelete
  7. tggu msk lima thn br hntr ler... bg dia bgn tido lelambat puas2 dulu...

    ReplyDelete
  8. mmg, pilih nursery ni sgt mengujakan, especially buat parents la. masa aisyah nk masuk nursery 2 thn lalu, sungguh best gi rekki2 nursery hehe. how fast time flies, br ptg td submit registration dia utk reception september 2012 (mcm tadika, sini start at age 4 yrs tp tarikh tutup dia this january),tu pon lps jenuh mentelaah website sekolah and meng-usha warna uniform (bole?). walhal, next yr tu sempat school 2 bulan je kot si aisyah ni heheh...

    ReplyDelete

Thanks for reading!
Feel free to leave comments here.

Nuffnang ads

My Heartbeat