Monday, January 24, 2011

Baby&Me Shopping Style Contest



Baby & Me Shopping Style Contest
Baby & Me



TIPS SHOPPING BERSAMA ANAK:


Kids are unpredictable. So, banyak la yang kita kena prepare before the little rascal menunjukkan belangnya, esp. masa kita nak shopping. Ye la kan... shopping pun kena hati tenang gak, supaya kita tak tersilap beli barang.


penting buat persediaan kalau taknak anak buat hal macam ni


Tips di bawah ni adalah based on pengalaman sendiri bershopping dengan Lil Adam, sebab tu ada contoh sekali.


Emergency needs
Rule no.1, kena la standby diapers/wipes/etc., especially untuk baby. Kang tengah syok memilih barang tu, tetiba dia buat 'kek' pulak... naya!
Aku letak ni no.1 sebab masa 1st time kuar beli groceries dengan Lil Adam (masa baby lagi), dia telah berbuat onar kat Tesco, sedangkan aku bawa handbag berisi barang-barang aku je. Hihihihi. So, lesson learnt.
Untuk toddlers, sediakan hand towel & sanitizers... just in case tangan dia comot pegang ntahapahapa nanti.



Elakkan crowds
MrHubby & I sangat tak suka tempat ramai orang. Tau je la, ramai orang... shelves kosong, risau anak hilang celah-celah crowd dan yang paling teruk, nak beratur kat cashier counter. Azab!
So,kitorang selalu elak bershopping masa weekends. Biasanya kitorang pegi lepas keje (weekdays) dan bukan sehari dua lepas 'pay day' kebanyakan orang.


Things to buy
Stay focused. Senaraikan barang yang nak dibeli supaya tak buang masa merayau dengan anak yang tak tentu akan buat perangai lepas sejam dua.
It'd be better kalau korang dah belek flyer yang dihantar kat rumah sebelum shopping... jadi dah boleh target terus brand apa, varian apa, colour apa... supaya tak rambang mata dan tersalah pilih.
Aku selalu buat list dalam handphone je. Senang, sambil shopping tu pegang handphone. Kalo orang sms/call, takde la baru tergagau-gagau cari dalam beg.


Comfy
Untuk baby, make sure dipakaikan booties/mittens, siap dengan dibedung cukup-cukup. Maklumlah supermarket tu sejuk, nak nak bahagian perishables & frozen food. Aku yang tua..eh, kurang lemak.. ni pun kalau lalu kat situ meremang bulu roma kesejukan, apatah lagi baby.
Untuk toddlers/mama/ayahnye, make sure baju tu tak terlampau nipis/tebal... ikut keselesaan la. Kasut pun mesti sesuai... kalau ke pasar, takkan la sama dengan kasut ke shopping malls kan?


Tidur sebelum atau semasa shopping
Anda ada pilihan untuk make sure anak dah cukup rehat/tidur di rumah supaya dia tak buat drama semasa shopping...
atau biar dia main/aktif sebelum tu supaya dia terlena masa anda bershopping.
Tapi rasanya eloklah dia rehat dulu, biar dia sama-sama enjoy jamu mata dengan Mama/Ayah dia jugak.


Moving around
Carrying a baby would be easier in pouch/sling rather than in strollers sebab dia lebih rasa selesa/selamat dalam dakapan kita. Sambil pilih barang, sambil kelek anak... takde la tertoleh-toleh monitor anak dalam stroller.
For toddlers, pesan kat dia jangan lari.. nanti jatuh, nanti orang kidnap. Elok juga la bawa stroller, sebab dah penat berjalan bershopping, dia boleh duduk dalam stroller. But bear in mind, kalau tempat yang sesak, elakkan la bawa stroller tu.
Dulu masa Lil Adam, x sempat berpouch/sling dan dia tak suka dudduk dalam stroller, so lepas ni, selagi tak exceed the weight, Lil Adib akan dikelek je la jawabnya.


Hungry kids= Cranky kids
Macam juga kita 'isi tangki minyak keta' sebelum mulakan perjalanan, kalau boleh makan la dulu sebelum shopping. Biasanya kalau grocery-shopping on weekdays (lepas keje), kitorang akan makan siap-siap dan BF baby siap-siap sebelum memulakan misi. Kalau shopping dengan perut lapar, mesti mood swing sebab rasa terkejar-kejar.
p/s: Kaedah ni jugak bagus untuk menyelamatkan poket. Aku realize, bila shopping dengan perut kenyang, kita jarang meraban nak beli yang bukan-bukan.

Tapi kalau tak sempat, masa shopping tu, Lil Adam akan minta roti/Nutrigen yang nak dibeli. So bagi je dia makan yang tu dulu, tapi simpan la bungkusan untuk scan masa bayar nanti (cuma kena sengih la kat adik cashier tu, sebab diorang pun faham--- janji kita bayar!)


Umpan
Sebaik-baiknya bawa mainan pujaan/bantal busuk favourite anak supaya dia leka. Kalau terlupa...biasanya mula-mula nak start shopping, kitorang akan pilihkan atau biar Lil Adam pilih satu toy untuk dia belek sepanjang tempoh bershopping tu. Itu umpan untuk distract je, sebab kitorang dah biasakan dia sebelum lalu kaunter bayaran tu "Okay... kita pulangkan toys ni ye."
Kalau mainan tu murah, boleh la beli. Tapi kalau mahal... apa lagi? Distract lagi la dengan benda lain.
In the case kalau memang nak belikan sesuatu toys untuk anak, elok la bagi dia pegang dulu benda tu (sebelum start mencari barangan dalam shopping list kita). Contohnya Lil Adam masa nak dapat Ultraman/Monster set dulu. Pegang je benda tu, terus dia dok diam dalam troli... takde tarik muncung panjang, takde buat perangai minta itu ini... sampai la balik.


Involve them
Mengikut je bontot Mama/Ayah shopping mesti la membosankan. So, try ajak anak sumbangkan tenaga untuk pilih dan ambilkan barang, masukkan dalam troli. Lil Adam cukup rajin bab ni, sebab dia rasa kehadiran dia dihargai..bukan sekadar pak pacak yang tak buat apa-apa.
Best tau try minta anak pilihkan barang. Contohnya cereal yang nak dibeli, tanya la anak..."This one or that one?" (walaupun sebenarnya benda yang sama je, kotak je berbeza). Atau korang boleh minta anak ambilkan barang yang korang eja e.g. "I want an A.P.P.L.E. Can u please get one for me?"
Jangan lupa puji dia rajin dan pandai sebab tolong pilihkan.

Kalau anak tersilap ambil, jangan marah... tapi gelak la sama-sama dan ajar dia. In a way, dia akan belajar mengenal barang dan jenama yang kita guna. Suatu hari nanti, jangan terkejut tengok hasil observation tu dia mungkin akan sebut "Tengok tu... susu Adam. Syampu macam Mama punya..." etc.

Tapi beringat gak ye, kalau kat bahagian fragile items yang ada tulis "Once broken, considered sold' tu... Kang tak pasal-pasal kena beramal jariah kat supermarket tu pulak.


Bring a company
It'd be better to have someone else shopping with u, selain anak yang dimaksudkan. Ajak la suami, kawan atau saudara untuk temankan. Kalau penat mendukung, boleh bergilir. Kalau perlu ke tandas, takde la kena berkejar dengan anak dan tinggalkan troli... Biasa la kes troli dah isi barang pun hilang lepas balik dari tandas. Jenuh nak cari balik barang, timbang, isi dalam troli.


Cashier counter
Fuh! Ini cabaran yang agak susah. Dah la queue panjang... ada pulak godaan coklat/gula-gula kat tepi tu. Ini la masanya nak ajar anak benda yang betul. Bagitau anak, gula-gula tu merosakkan gigi ke, atau 'lepas ni kita beli biskut ye, tak nak la jajan ni.'
Tak guna bohong anak mengatakan benda rapu tu tak sedap atau mahal. Esok-esok dia tau kita bohong, haa..jenuh menjawab!
Kalau anak insist, apa lagi... kita kan mak bapak yang mencorakkan kain putih... bertegas la mengatakan 'No!' atau 'Next time'... tapi jangan lupa peluk dan cium anak untuk bagi diorang tau menolak permintaan diorang tu bukan bermakna kita tak sayang.

Tapi, kalau rasa anak dah behave sepanjang bershopping tu, reward la dengan sesuatu yang dia minta. Sekali-sekala je tau.




Pendek kata, jadikan shopping sebagai aktiviti untuk 'bonding' dengan anak.
Ingat... kalau kita biasa layan anak dengan baik, luangkan masa, bagi perhatian dan sabar dengan kerenah dia... InsyaAllah anak juga akan lebih bertolak ansur dengan kita sebab dia dah terbiasa dengan emotional support macam tu.



Nama: Isabelle
Nama Anak: Lil Adam (3 Tahun 4 Bulan), Lil Adib (1mth, masa gmbr ni diambil, ada dlm perut lagi)
Hubungan: Mama & Anak


No comments:

Post a Comment

Thanks for reading!
Feel free to leave comments here.

Nuffnang ads

My Heartbeat