Tuesday, May 21, 2013

Doa cepat kaya

Tanam pokok duit... tunggu punya tunggu, tak tumbuh-tumbuh pun pokoknya.
Walhal dah jenuh disiram tiap-tiap hari, sambil menyanyi lagu suriram-ram-ram.
Baja pun siap baja organik taik lembu.
Pesticides pun dah spray. Eh, pokok x tumbuh lagi, jadah apa nak boh pesticides?


Tapi jangankan pokok berdaun duit, pokok duit-duit pun tak nampak rupa.
(ish..nostalgia sungguh bila aku tengok rupa pokok duit-duit ni. Teringat jaman kecik-kecik dulu, guna untuk 'urusan jual beli' konon-kononnya. Hehe)



Sapa tak teringin nak kaya kan?
Cuma tu la...maybe sebab niat kita terpesong. Maybe kita dok plan, kalo kaya nanti, mula-mula sekali aku nak beli rumah ala mahligai syahdu Hattan... dan beli kereta paling laju di muka bumi, sebab kalo kena saman sebab melebihi halaju pun, duit berkepuk ada...so apa nak susah?

Elehhh...kaya ni... tak semestinya kaya dengan duit.
Tapi kaya dengan ilmu, kaya dengan

Aku rasa, kita kena reset la niat kita.
Kita. Aku sekali la maksudnya.
Kalau kaya, atau dikurniakan rezeki lebih, mula-mula sekali aku nak sempurnakan rukun Islam.
Aku nak bayar zakat, dan nak tunai haji dulu.

Lepas tu baru la boleh fikir nak berbelanja dan invest untuk berbisnes.  Bisnes yang elok-elok la... yang membuka peluang pekerjaan kat orang lain. Bukan yang sistem piramid yang paksa orang buat personal loan untuk mulakan bisnes. Dan kalo niat nak buka 'kalabun malami' atau pusat dangdut, aku tak jamin la



So, ni ha...ayat dari surah Sod, ayat 54 untuk diamalkan sebagai doa untuk jadi kaya. Hehehe.


Apa pun, aku tetap encourage untuk amalkan solat sunat Dhuha dan baca Alma'thurat tiap pagi dan petang.
Doa dalam Alma'thurat tu pun ada tentang mengelak beban hutang. So kalau duit berkepuk, tapi hutang berlambak, buat apa kennn?



 

1 comment:

  1. hari2 pikir mana nak dpt duit lebih kan. Tapi lupa nak bersyukur dgn apa yg dah ada.

    ReplyDelete

Thanks for reading!
Feel free to leave comments here.

Nuffnang ads

My Heartbeat