Thursday, November 29, 2012

Tak semestinya sesat barat

Lessons learnt.
Memang bagus try perkara baru untuk enhance your creativity, but there's a price that comes together with THE creativity.

Last week, sebab aku kepanasan dan kepenatan masa tunggu bas... aku pun naik bas 528. Maunye tidak... selalu bas muncul paling lambat dalam 15minit. So, walaupun biasanya aku naik M44/ G40 atau 548, kali ni aku dengan tangkasnya terfikir  "Aku rasa aku pernah nampak bas ni kat Paradise Interchange. So, mesti la lalu situ (ke arah aku nak balik) jugak." 
Maka aku pun melompat masuk ke dalam perut bas itu (fuhhh ayat perasan novel) dan duduk sambil layan FB.

Masuk je trek O-Bahn, sampai Klemzig. Aku fikir, lepas ni Paradise Interchange la, mana lagi bas ni nak pegi.

Tetiba bas tu membelok keluar dari O-Bahn.
Ahhhh sudahhh!!!

Terus aku maintain cool dan try call MrHubby.
Masuk voice mail. Grrr... Ni mesti Tomeyto main henpon nih...
Aku message kat FB, nasib baik dapat. MrHubby suruh aku check aku kat mana, so lepas tengok googlemap.. aku cari kat 528 punya route kat Adelaide Metro.

Akhirnya aku pun turun kat Northgate Village (shopping plaza), which was about 8km from our home.
 


Sambil tunggu MrHubby datang amik, aku teringat insiden tersesat masa first week kat Brisbane dulu.
Yang tu lagi teruk. Dah la dah turun dari bas, masa tu mana la guna smartphone yang ada googlemaps bagai. So, berjalan punya berjalan.... 
To make things worse, kat area Taringa tu memang naik bukit turun bukit (sustainable development betul). So, memang mendapat la aku exercise masa tu dengan ex-housemate aku.



Well, after about 10mins,
Hero comes to the rescue!!!!!!!!!!!


Aku dok wonder jugak... kenapa la orang dok exaggerate 'sesat' sebagai 'sesat barat.'
Menurut Pusat Rujukan Persuratan Melayu DBP, sesat barat itu adalah sesat benar. Atau sesat dan bertambah sesat lagi sehingga tidak tahu akan jalan keluar, atau kelam-kabut dan tidak dapat menyelesaikan sesuatu masalah.  


Aku rasa la kan, lepas ni nak kena suggest DBP to coin the term
Sesat Australia / Sesat Downunder atau Sesat Timur jugak lah... sebab nak sesat ni, tak semestinya masa kita di barat jer. Heh.
Mesti Cikgu Siti Arpah (cikgu BM aku Form 4-5) dan Cikgu Nooriah Mohamed (cikgu BM aku masa Form 1-3) facepalm kalau dengar cadangan aku nih.


p/s:
Kelmarin, masa tunggu bas... baru aku perasan ada tulis 

528 -buses via O-Bahn to Klemzig.




 

4 comments:

  1. aku dulu masa keja kat kl pernah gak sekali naik salah bas. cuak gak, lepas tu tanya driver tu dia kata memang x lalu rumah aku, tggu jer laa dlm bas sampai abes laluan dia dan dia htr balik kat tempat aku naik bas tu kat titiwangsa.hahaha. bodoss btol rasa time tu.

    ReplyDelete
  2. i pun pernah slh naik bas jgk time awal2 keja di kl..jln sultan ismail. 2x sesat tp ketegaq jgk nak tau route yg salah tu! so sesat kali ke3 campoq kena beleteaq berbakul2 dgn bekas BF a.k.a mr hubby,x buat dah lps tu.. ehehhee

    i ingat u sesat ke timur!

    ReplyDelete
  3. haha pernah jd mcm eliss mie jgk, tp masa tu sek asrama kat kelantan, nak gi umah makcik masa hari bole outing. konfiden naik satu bus ni. bila x lalu jln yg diingini, duduk je la diam2 dlm bus tu, psycho kan diri ni la dia istilah sebenar 'makan angin'. sampai ke sampai balik ke starting point (kat KB). ada la sejam lebih duduk saja2 dalam bus tu. masa turun bus, abg driver muka terkejut giler, mana tak nya, sbb pakai uniform sekolah (meaning dia tau i start dari sekolah di bandar sampai ke bandar semula x turun2 :P)

    ReplyDelete

Thanks for reading!
Feel free to leave comments here.

Nuffnang ads

My Heartbeat