Wednesday, November 14, 2012

I want human skin, please!

Untuk PhD aku ni...projek aku kena guna skin samples untuk experiment. 
Yes, u read it right. 
Skin... atau mengikut bahasa ibunda... K.U.L.I.T

Kulit ni nanti akan dapat daripada cosmetic surgery biasanya, upon Ethics Approval lah.


Kalau ikutkan, monkey skin and pig skin are the closest that resemble human skin. In other words, despite the fact that HUMAN SKIN IS OF GOLD STANDARD... sebagai back up, ikut ranking... aku juga boleh guna kulit al-hayawanaaat tersebut. 
Monyet maybe susah sikit la nak sacrifice. So, yang senang nak dapat adalah babi. 
Ishhh... Gross pulak aku rasa bila sebut babi. Okay, aku taruk asterisk la...B*bi. Heh :@)

Sharyn (my co-SV) being concern on religious issues, memang dah tau dari awal yang aku prefer guna human skin (rather than animal skin) sebab aku dah bagitau pasal aku takleh sentuh b*bi. Dia kata takpe.. aku boleh pilih nak guna human skin, animal skin or even synthetic skin.


Joe (a Catholic colleague yang suka mengusik aku) pulak tanya...
Is it a religious thingy or you just prefer not to?

Err... masa tu aku pun terfikir...
KALAU AKU CAKAP ISLAM LANGSUNG TAKDE SOLUTIONS DAN RUKHSOH, KANG  DIORANG NI INGAT AGAMA AKU NI STRICT-TAK-KENA-GAYA PULAK. 
Grrrr...

So, aku pun cerita la pasal kita takleh sentuh b*bi dan anjing (dalam keadaan basah), but if I really have to... I can use the gloves. 

Adoiyaiii... terpaksa la aku cakap macam tu. Kang banyak sangat dont's daripada do's.. aku dicop lorat satu hal. Kalau dia cop agama aku leceh, satu hal pulak aku dah mislead.
 
"Oh well, you will be using gloves even if it is human skin" 

Ya, aku tau la yang tu.

"Is there any other special way you can do it?"

Pulak dahhh. So, aku pun explain la pasal cara-cara menyamak. 
I must have been good at explaining then, bcoz they seemed amused. Muka masing-masing macam khusyuk je mendengar. Wahahaha... 
Okay, masa untuk perasan sudah tamat. 

Ye la kan... kita kena la cerita betul-betul, dan cuba buktikan agama kita mudah dan tak menyusahkan ummat. Sebab tu la kalo aku solat pun, aku tak berani amik masa lama-lama sangat (walaupun diorang tak pernah kisah pun berapa rakaat aku nak solat dan berapa jam aku nak berzikir kat lab), tapi kita agak-agak la, takut jadi bahan untuk dipertikaikan. Manalah tau kan?

"O yeah? I never heard of that. That's interesting!"
Ya, memang diorang amused.
Tapi berakai la aku lepas ni.

Now I am thinking... how would it feel 'if and only if' I have to deal with the pig skin. Euwww... TAK NAKKKKKKKKK!!!!

Padan muka, nak sangat PhD in Medicine.

10 comments:

  1. belle..
    ape kate ko baik sangak je..
    insyaa Allah PHD ko mantop weih..
    aku tingat lagi Dr Muhaya citer dia kena buat PHD dia 4 thun..
    ari2 buat tissue..
    belum lagi issue non muslim byk tnya n so on
    tpi iktu dia..
    tiap kali hadappi bedna2 gini
    dia ikhlas and baik sangka dgn org yg tnya
    and alhamdulillah..
    dia berjaya..
    aku pun doakan ko berjaya jugak tau
    sbb bertambah lagi umat muslimah yang berjaya dalam bidang perubatan..

    ReplyDelete
  2. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  3. adehhh...complicated jgk. klau sy kat tmpt sis pun dalam dilema nih...wpun ada solutionnya lepas 'bekerja' dgn kulit babi tu tp still berat hati n xselesa kan? hurmmm -.-*

    ReplyDelete
  4. kalau nak guna kulit manusia, manusia manakah yg akan jadi mangsa ? hahaha

    belajar tak per la kot. lepas tu kalau rasa tak yakin, samak kan. tapi kalau ada pilihan lain, ok la.

    ReplyDelete
  5. uii,..baru tau ko amik phd in medicine..ketinggalan betul aku..hehe. bagus la explain kat diaorg macam tu, org selalu ingat agama kita ni menyusahkan kan? sebenarnya tak de pun.

    Entry terkini Tips Menambah Susu Ibu

    ReplyDelete
  6. kate lecturer.. harus laa terer bab berkata2.. and.. yes.. sgt euw plz.. huhuuu.. gudlak!

    ReplyDelete
  7. salam...
    suka dgn pandangan Kak,mcmmana kita perlu b'hati2 dlm xplanation & behaviour kita supaya kita tak beri imej yg buruk kepada org bukan Islam tentang agama kita...

    tambah2,zaman2 sekarang yg 1 dunia nu m'cop Muslims as terrorists...

    hmm...

    btw,tak sanggup tau nak sentuh makhluk tu...haha...selamat menyentuh! :p

    ReplyDelete
  8. your explanations must be very thorough that they were so amused. utk kajian, kalau terpaksa guna je kulit b*bi sbb plg senang dpt kan.

    ReplyDelete
  9. haiyoohhhhhhhhhhhhhhhh *tu je hayat yang dapat beta pikirkan.... what to do??? kena gak pilihkan!

    ReplyDelete

Thanks for reading!
Feel free to leave comments here.

Nuffnang ads

My Heartbeat