Tuesday, October 9, 2012

Turning over a new leaf



The memory of the first day I left him (when he was just about 61 days) with the sitter struck me again.
I remember my worries on the what-ifs; what if he cried, what if he didn't like the environment there, what-if he wasn't well-treated. Tapi dia relax je bertukar tangan dari dukungan aku kepada 'Nenek'.

The next thing I realized, I was the one sobbing macam budak kecik bila masuk dalam kereta. Hahaha.

Pagi semalam, aku kejutkan Lil Adam dari tidur, telling him...it's a special day- his first day at school!
Then, aku mandikan dan siapkan dia sambil pot-pet-pot-pet pesan itu ini.
Suruh make new friends, suruh buckle up dalam bas, pesan supaya keep trying and never give up, pesan supaya jangan makan bekal makanan kawan-kawan (takut tak halal ke), pot-pet-pot-pet on how-to beristinjak kat toilet matsaleh yang takde hose, dan entah apa lagi.
Bila dah taip berjela macam ni, baru aku terfikir... dia ingat ke kalo semua aku bebel serentak in a few mins? :P

Untuk makan... Kat sini, tak boleh bekalkan nut-based food kat budak-budak, sebab takut ada yang alergik towards nuts ter-share makanan kawan. Apedaaa... Why cast the burden to others?
Anak kau allergy, it's your/your kids' responsibilities la to watch out apa yang dia makan. Grrr...

Ikut selera Lil Adam si tekak melayu tu, harus la dia nak bawak rice and chicken. Tapi memandangkan kawan-kawan dah cakap, nanti diorang sibuk nak main, tak sempat makan. So ni je la the snack, lunch and fruit for his first day-prepared by Monsterchef.


Masalahnya Lil Adam ni tak mengikut perangai aku yang suka makan buah dan sayur. So, balik-balik, banana jugak yang dia nak. Ada kawan-kawan bagitau, kalau kena Teacher yang lorat, dia tanya kita, nape tak pelbagaikan dengan buah lain?




Kemain dia posing dengan sling bag Hot Wheels yang Aunty Aqilah bagi for his birthday baru-baru ni.



MrHubby temankan Lil Adam tunggu bas dari pukul 7.40, bcoz it was said that the bus will come between 7.40 to 8.20 am.


Ye, aku memang sentimental. Bukan sebab aku dah tua, tapi sebab aku terfikir "Haihhh... dah besar anak sulung aku"
Terasa senior tu ada la sikit, tapi sayu sebab terkenang lagi how setambun he was in my arms dulu. How much he adored me, walaupun semata-mata kerana ada kepentingan (nak bon-bon lettew!) sampai dua tahun lebih.

Pukul 3pm+  semalam, dia balik ke rumah, aku ber-FB dengan MrHubby (alamak, kantoi ber-FB kat ofis.heh). Katanya, bekalan Adam almost habis (he's a big eater- like mama, like son). 
Dan bila sampai rumah, aku pun tanya la how was his first day. Nampaknya macam okay. Tapi standard la... tanya berapa orang dalam satu kelas pun, dia tak tau. Tanya nama kawan-kawan pun, tak tau *facepalm*

Pagi tadi pun, he seemed happy. Cuma liat sikit nak bangun pagi, sebab semalam tidur lewat.

All the best, Lil Adam.
Semoga anak Mama terang hati dan enjoy schooling as much as I did.



3 comments:

  1. kita semakin hari semakin tua.hehehe. memang first day terus bagi dia naik bas yer. kagum sekejap.semoga rajin belajar adam :)

    ReplyDelete
  2. psl kacang tu sekolah takut budak2 share2 food sesama sendiri kot, tu yg x bg bwk nut-based food tu. sini pon implement gitu gak. yg lg dasat, nursery aisyah dulu, sbrg mknan pon x bole bwk sbb x pasti ada allergen ke x. even banana. lawak betul.

    ReplyDelete

Thanks for reading!
Feel free to leave comments here.

Nuffnang ads

My Heartbeat