Thursday, October 18, 2012

Kawin muda tak enjoy?

As opposed to my opinion, Ganyk, labmate aku jenis yang lambat settle down. He has two sons (13 and 15) dengan bekas 'bini' dia. Well, bukan bini pun. Aku baru dapat tau they were never married. Dan sekarang dia ada sorang 'partner' tapi diorang tak tinggal bersama.
Bagi dia, dia okay dengan cara tu. Takde isu, no urge. Ye la, diorang bukan nak kena tangkap basah kalo tengah beromen pun.

Aku bersembang dengan dia tentang persepsi aku, kawin muda. Aku kawin when I was 26. Itu pun dah terlepas maximum target, sebab aku ingat nak kawin paling lambat by 25.

Teringat aku masa gedix balik Malaysia lepas Master dulu. Gedix nak kawin, despite the fact aku ada peluang untuk sambung PhD terus.  Alasan aku, aku nak syok sendiri rasa keseronokan di negara orang, aku nak bawa laki dan anak-anak aku sekali.

Tapi bila jenjalan kat city dengan MrHubby dan si besar mengada nak dok dalam stroller, si kecik pulak menggelinjang tak nak didukung, mula la imej kebahagiaan-bersama-family-di-obersi tu jadi pudar. Jadi blur macam dalam filem dolu-dolu. Punah la harapan nak ber-coffee berduaan dengan Cinta, sebab anak-anak tak duduk diam macam anak matsaleh. Huhu.

Dalam slot 'bercerita pasal masa depan' baru-baru ni (kellless kau, Maria. Ada 'slot' dengan laki sendiri, macam rancangan tv).. kitorang bersembang pasal rasa terkorbannya 'masa muda' kitorang.. jenuh membesarkan anak-anak, sambil kejar cita-cita, sambil kumpul harta.

"Maybe bila anak-anak dah besar sikit, say lagi 10 tahun, okaylah kot. Masa tu kita errrr dah forty plus. Elok la." kata MrHubby.

Yup, aku tak nak bila dah pencen, baru kalut nak hantar anak masuk tadika. Aku tak nak susah hati, berharap-harap sangat Lil Adam dapat tolong sara adik dia. Kesian dia nanti, mesti time tu, dia pun nak kumpul duit untuk kawin, nak beli rumah/kereta, nak belikan henbeg mahal untuk Mama dia nanti.


Walaupun kadang-kadang terlintas gak, ada restrictions in this and that bila dah kawin,  Aku pelik bila orang anggap lepas kawin, dah tak boleh hangout dengan kawan-kawan. Hakikatnya the so-called kawan-kawan tu yang as*h*le, taknak ajak kau sebab they are not real friends. Else, mesti diorang tau yang laki kau bagi izin untuk berjimba.

Sapa kata lepas kawin, tak boleh pegi rock climbing, snorkeling, skydiving? Lain la kalo adrenaline kau yang memang dah luak.

Dah tu? Kalau tak kawin lagi, takkan la asyik nak meronda dalam kereta, nak bersuap makan kat warung, nak pegang-pegang tangan dalam panggung wayang je? Takkan nak check-in hotel dan beromen je? (seriously, aku rasa dodgy sangat bila tengok hotel-hotel kecik sekitar Shah Alam ada offer hourly rate!)

Enjoy ke macam tu?

Takut nampak tua, sebab time kawan-kawan melepak kat Pavillion, kau dah kelek anak?
Mana ada. 'Nampak tua' is an option.  Siapa kata kalo dah kawin dan beranak, mesti serabai dan badan jadi double the size masa jaman anak dara?
C'mon. out of shape? Round is a shape maaa. Hehehe #ayatmenyedapkanhati

Ya, aku memang dah masuk kategori mak budak, but aku bukan kategori mak-mak.  Aku tak nak tua sebelum waktunya. Aku rasa, kawin muda ni banyak pekdahnya. Terhindar dari buat dosa. Belajar pegang tanggungjawab.

Cuma, kalau boleh biar la dah ada source of income sendiri. Tak macho la kalau kawin pun minta mak bapak sponsor duit hantaran!

10 comments:

  1. eh aku skang kan..rasanya nyesal sbb kahwin lambat (padahal aku kawin umur 24)

    sbb bila jumpa bebudak kampung aku jeles ada yg anak da masuk sekolah rendah..macam kawan2 je..

    teringin bila hantar anak pegi sekolah kawan anak tanya..eh kakak ko ke tu..ahahaha...

    lagi pun..considering kewangan.. aku rasa baik jugak kot muda2 da kawin ada anak..takde la da usia pencen baru anak kalut nak masuk U.. time tu kalut la nak meminjam sana sini sbb dah takde sumber pendapatan kan..

    eh panjang pulak!

    ReplyDelete
  2. i taknak komen psl kawin muda ke tua..at your age and my age kawhin dulu (26-27) i rasa okay dah tu...betul, lps kahwin rasa life is more organized (termasuk on finance :p ) dan tak perlu buang masa dating2 dan buat dosa.

    it is about how you take marriage life! Mcm u crita tu...ahh, sgt bosan bila dah kawin dan terperok hadap laki/ fmly jek?!!

    Entahlaa..i pun taktahu why ada yg lps kawin, hibernate bertahun2..nak ajak jumpa beraya/ reunion pun ssh! Alooo...Mcm laki dia tadak hidung?

    Get a life laa...Have some Me time. Esok2 ada mslh dgn laki,baru laak nak cari kwn nak mengadu sana sini. Sungguh tak paham!


    ReplyDelete
  3. orang yang takut komitmen je rasa perkahwinan satu bebanan. kan kan..

    ReplyDelete
  4. There is a child in every man...(try tanya hubby ko time dia tengok trak penah tak dia terbayang yang trak tu akan bangun then jadi optimus prime...hahaha)

    Camana nak rasa diri tua? Hihihi!!!

    ReplyDelete
  5. tua ke muda ke tak de masalah asal niat di hati baik. pastu kena lah hormat menghormati dan betangungjawab. ni kalau kawen bajet nak lepaskan nafsu jer tu yg susah... bila anak kua, dera2 anak tu.. ada ke patutttttt....

    ReplyDelete
  6. bila kawin muda tp tahu bertanggungjawab boleh enjoy dgn anak2.

    ReplyDelete
  7. i kawen umur 22 :) ...rasa ok jer ..lagi bebas nak pi memana ...and membuatkan kita menjadi lebih matang .

    ReplyDelete
  8. dalam lab i skang ni, i paling muda, tp i paling senior bab kawen dan beranak. omputih agak impressed la, sbb pada mereka, klo wat phd, mmg diorg x akan plan a wedding / baby, sbb takut x leh manage. tp yg ada anak luar nikah ada jgk, tp partner dia yg pompuan jaga (x duk skali - kesian kan?). pada i, jawapan mcm tu pengecut. Alhamdulillah kita org Islam, dah tersedia lantasan nya. berkali2 dah diorg ckp, kalo diorg jd i, sure dah x leh manage (lab i all guys). tp slalu senyum and ckp, 'life doesn't stop bcoz of my PhD'. besides, kalo buat dua2 skaligus, u get the best of both world (nyanyi style miley cyrus pls).

    cuma yes, i agree with u psl dating2 ngan chenta hati tu x mampu la nak buat. kalo kat msia bole letak umah parents, or minta adik badik tgk kan time nak kuar, sini? nak byr childminder? hiii.. mahal mcm apa... sejak dtg sini 4 thn yg lalu, skali pon i dgn hubs x pernah masuk wayang, sbb filem yg kitaorg nak tgk all x lps bwk masuk budak (msia bole la main seludup2, action movie ke, midnite pon ada i tahu org bwk baby/budak, but here, age restriction mmg diorg jaga sungguh2). so yeah... 4 thn x tgk wayang huhu

    ReplyDelete
  9. i love this entry.. sgt stuju dgn each and every single word yg u ckp.. yes.. i plg benci org muda zaman skarang yg blom kawen ckp.. eh aku ni belek tupperware mcm makcik2.. tahpape main label2.. it is u yg buat diri tu nampak kepoci like a makcik or hawt like a hawt momma! hehehe

    ReplyDelete
  10. yes, mmg dgn anak2 yg masih kecik n lasak tahap gaban, kita rasa segala pergerakan terbatas.. xleh itu xleh ini sedangkan adrenalin masih lg melonjak2 darah pon panas lg... yelah masih early 20 kn.. layan kerenah anak pon bleh buat adrenalin melonjak gak apa.. huhuhu.. round is a shape... i like that... huhuhuhuh

    ReplyDelete

Thanks for reading!
Feel free to leave comments here.

Nuffnang ads

My Heartbeat