Friday, October 26, 2012

Hah??? Lil Adam nak korban stegosaurus?...



Pagi tadi, bila aku slow-slow nak buka mata, aku dengar suara takbir sayup-sayup.
Owhhh... MrHubby baru lepas solat rupanya. Dah tentu la bertakbir kan, sebab arini hari raya. 

Dan dia tak kejutkan ajak aku berjemaah sekali sebab aku kan uzur syar'ie. Hehehe. So, aku pun sambung la berbungkus dalam selimut, sambil capai tab, tengok ucapan-ucapan raya kat FB kengkawan.

Then, Lil Adam bangun, dengan muka busyuk tu "Good morning Mama, good morning Ayah."

"Good morning, Adam. Selamat Hari Raya. Hari ni Hari Raya tau..."

Lepas tu, dia baring sebelah aku, nak bermanja-manja lettew. Lil Adib masih enak dibuai mimpi.
Aku sambung layan FB.

Habis bertakbir, MrHubby bingkas nak menjalankan kewajipan sebagai monsterchef, dia pun pesan "Mama sembang-sembang la dengan Adam, cerita kat dia pasal raya haji."

Okay la.
So aku pun start la cerita pasal Nabi Ibrahim dan Nabi Ismail. Pasal kasih sayang dan ketaatan baginda. Kira senang cakapnya... kasih sayang didahulukan, perintah Allah diutamakan la kan? Woha! :P

Aku rasa, mesti anak aku yang baru masuk 5 tahun ni blur. So, aku pun recap cerita tu dengan berkata "That is why today, on raya haji, we slaughter animals and give the meat to the poor (people). Kesian kan poor people, they have nothing to eat. So we share la."

Untuk bagi lebih jelas, aku elaborate... "We slaughter lamb, or goat... or cow."

Lil Adam menyampuk "Cow. Haaa..we slaughter CHICKEN!"

Nak terbarai ketawa aku, tapi-kutahan-Jebat. Aku tau dia ingat lagi masa kat kampung MIL, dia ikut Along Fairuz dan Angah Fazlin bawa ayam kampung ke rumah Mok Long, untuk disembelih.

Aku pun cepat-cepat pintas "No, we only slaughter four-legged animals for hari raya haji."
Dalam hati aku, jangan tetiba dia tanya pasal sembelih babi pulak, sudehhhh.

Instead, dengan muka excited dan confident nya, dia kata...
"Haaa... I know, we slaughter STEGOSAURUS!!! Stegosaurus has four legs."


Sekali lagi terkembang-kempis hidung aku nak tergelak dengan jawapan innocent Lil Adam.

Haihhh... Adam...Adam.


*********************************

On a lighter note, pejam celik-pejam celik, semalam dah genap 100 hari aku kat Adelaide ni. Alhamdulillah, so far so good. 

Yang tak best tu, ada la jugak... but if we talk about the main reason I am here, I'd say...semua okay.

I have developed some lab skills yang dah berkarat, sebab aku tak suka guna lab instruments. Hehehe. Tapi sekarang aku dah suka giler.  




Time taip entry ni pun, ada timer sebelah aku, supaya aku jangan terbabas pergi check HPLC tu. Wahaha. Komited sangat kan? Tengok la, hari raya pun aku dengan excitednya datang ke lab.
Tapi yang aku hanginnya... kalau hadap komputer, 10 minit tak terasa pun... sekejap je timer dah beep-beep-beep-beep. Cer duduk depan HPLC tu, rasa macam nak tumbuh misai, janggut dan segala bulu lagi punya lama menunggu.

Dan kalo kena time aku naik syeikh punya rajin menulis proposal, memang seronok la. Sampai melarat-larat buat ayat berbunga macam tulis blog. Hahaha.
Cuma bab membaca journal tu, aku tak cukup rajin lagi. Aku tengah cari kot-kot ada cara lain...kot boleh rebus dan minum air segala journal papers ni ke. Or maybe kalo tido beralaskan timbunan journal (sebagai ganti bantal) boleh membuatkan segala isi journal tu adsorb dan absorb ke dalam kepala aku ni ke. Muehehehe.
#dasarpemalas

Eh okaylah...timer aku ni bunyi dah.
Selamat hari raya ye.
Pesanan penaja: Jangan sembelih stegosaurus tau! Sembelih kangaroo, buat rendang takpe.

4 comments:

  1. hehe.. set timer la plak, comel je. mcm si cecilia ni

    http://www.phdcomics.com/comics/archive.php?comicid=1530

    ReplyDelete
  2. sedap jugak kalau boleh cuba kangaroo. hehe

    ReplyDelete
  3. Mana nk cr stegosaurus tu adam??

    ReplyDelete
  4. asyik ingat resakse je keje nya si Adam ni ek?

    ReplyDelete

Thanks for reading!
Feel free to leave comments here.

Nuffnang ads

My Heartbeat