Wednesday, January 18, 2012

How to get better marks in exams -dari perspective seorang lecturer

Minggu-minggu exam ni, perasaan aku perlu dijaga. Aicehhh...
Stress dengan meeting. Stress dengan students yang last minute baru terhegeh-hegeh nak tanya apa yang tak faham sepanjang semester. Stress dengan colleagues yang hampeh kunyit. Tu belum lagi dengan anak bini atau laki yang buat onar mengganggu emosi lecturer tu nak marking exam scripts.

Jadi adalah penting untuk students tak cari pasal supaya lecturers dapat marking dengan aman damai, dan tak dipengaruhi oleh emosi.

For that, ni aku bagi tips sikit untuk dapatkan markah bonus masa exams.

1. Tulisan kemas
 
Walaupun mungkin korang saja gatal cas-hebat-macam-doktor-dengan-tulisan-serabut, sebab dulu korang bercita-cita nak jadi doktor, tolong la jangan biar untuk exam tulisan tu macam cakaran ayam serama.
Lagipun tak semua tulisan doktor tu serabut. (Read HERE.)


2. Jawapan tersusun

Tulisan elok, jawapan pun biar la tersusun elok. Point by point.
Jangan melompat sekejap citer A, B...tetiba terus K, L.

Setiap point tu bagi la huraian barang satu dua ayat.



Kalaupun berniat nak menggoreng, biar la sampai kuning keemasan je... agak-agak la jangan sampai rentung.

Contoh untuk my dear students...
Kalau subject Env Biotech, kalau ditanya pasal advantages/disadvantages of a technology...jangan le kejap kome cakap expensive, kejap kome tulis costly.
 Takdenye korang akan dapat dua markah kalau bagi synonyms jer... :P


Walaupun setiap soalan tu ada skema jawapan, tapi tolong la jangan tulis balik sebiji-sebiji macam dalam lecture notes. Nampak sangat kome tu memang baca lecture notes je. Tak baca bahan bacaan tambahan. Tak berkembang langsung!!!




3. Mudahkan lecturers yang menanda

Untuk berlaku adil, kebanyakan lecturers akan tanda soalan 1 untuk semua students dulu. Lepas tu baru tanda soalan 2 untuk semua students...dan seterusnya. (In other words, most lecturers tak habiskan satu exam script untuk Student 1, lepas tu beralih kepada exam scripts yang lain)

So, jangan la biar lecturer tu buka je exam script, terus nampak jawapan untuk soalan 5. Tanjat boboi tau!!!
Lepas tu ada pulak tulis note kecik "Jawapan untuk soalan 1 ada di page 8." atau ada anak panah merentasi page nak direct ke arah mana.

Haishhh..memang kasi bad tempered betul kalo macam tu.


4. Good grammar

Tolong la jangan meraban sangat ayat tu. Ini ayat dah la kontot ala bahasa sms.
Aku tau la aku pun masih *cough* muda *cough* dan faham juga kependekan BTW, FYI...tapi jangan la make yourself look retarded, okay?
Lagipun, bukan semua lecturers korang muda macam I, kan? Kan? (tangan di bahu, mata ke atas, lidah jelir)

Tau la English is not our mother tongue... tapi make sure juga la  tau bezanya...macam kat bawah ni...




 Contoh untuk my dear students...
Kalau subject OSH, most likely korang akan guna perkataan SAFE rather than SAVE.
Maklum la..kalau salah spell, maksud pun berubah. So takkan nak bagi markah kan?



5. Nota cinta

No matter se'blur' mana pun korang masa exams... tak payah la nak tulis nota cinta untuk lecturer tu...

Contoh random:
"Puan...tolong la bagi saya dapat A. Kalau tak dapat Anugerah Dekan sem ni, terlepas la saya nak dapat ANC"

Aku pernah dapat dulu daripada student X....
"Dah study dah, tapi nampak gaya kalau fail pun, fail la. Ambik supp paper la jawabnya..."
(silap aku tak snap dulu untuk upload kat blog ni)

Atau ada yang lebih sengal, maybe ugut lecturers...
"Kalau saya fail paper ni, saya akan bunuh diri..."

Korang jangan ingat lecturers akan rasa bertanggungjawab dengan ugutan pendek akal cenggitu. Ada aku kesah??? Sure ke amal ibadat tu dah cukup banyak?
Kalau nak sangat bunuh diri... make sure la bayar dulu hutang PTPTpu tu, minta halal dulu ilmu yang diajar daripada lecturers/guru... dah taubat nasuha.

Tapi budak X tu...walaupun aku dah neutral masa marking (tak bias pun)...dia tetap fail.
Dia amik supp paper pun, fail jugak.
So, nasib dia la the following sem kena repeat lagi satu paper tu semata-mata. Dengan lecturer lain pulak tu (sebab masa tu bukan aku ajar).Hmmm...


Tips tu semua bukan untuk students yang berlecturerkan aku je. Tapi jugak untuk orang lain.
So, all the best la ye... Semoga dengan ikut tips tu korang takkan membuatkan lecturers yang menanda kertas korang tu rasa "Eiii..budak ni merapu apa ni?" dan terus pangkah besar-besar kat jawapan korang tu. Maka dapat la telur ayam. Ngehehe






7 comments:

  1. laaaa....baru habis exam senin haritu..haha..

    tapi sib baik dah ikut panduan ni, cumanya bab tulisan tu awal2 cantik la. dah last2 soalan jadi tunggang langgang...

    ReplyDelete
  2. mak aih, paling tak tahan kalau silap eja weird tu..sian dolphin woo..haha..

    ReplyDelete
  3. psl note cinta minta kesian tu Knur pun selalu dpt. Selalunya mcm ni, "Please teacher help me to pass this time".

    ReplyDelete
  4. hehehe...
    Kalau untuk budak sekolah, kalau ada diagram human body tu, jangan dilukis 'organ tambahan' pulak... :P

    ReplyDelete
  5. Kalaulah aku student ko kan belle,

    tulisan kemas tu aku memang tak boleh puaskan hati ko. Tulisan aku macam mana buat pun memang cakar harimau :(

    spelling aku memang kantoi.. kantoi hanis!! :p

    ReplyDelete
  6. hehhe. OK madam :)

    ni kena post dekat enviroment pnya group nie..

    ReplyDelete

Thanks for reading!
Feel free to leave comments here.

Nuffnang ads

My Heartbeat