Showing posts with label nostalgia. Show all posts
Showing posts with label nostalgia. Show all posts

Tuesday, October 20, 2015

Aku, bunga dan Tok

Ini bunga. 
Ini bunga...errr... cempaka.  Cempaka Cina.
Ini bunga kegemaran Tok saya. 


Aku rasa mesti Tok suka bunga ni sebab kalernya terang mambrang. Bright pink!
Memang cantik!
Aku pun suka. Umpama kembangnya hati aku bila tengok bunga lily (stargazer) la, in other words.
Dulu pokok ini ada kat dalam pasu depan rumah Abah. Sekarang ni, maybe dah mati kot pokok tu.


Masa aku kecik, Tok la yang ajar aku tanam pokok.
Hmmm... perkataan 'pokok' tu bunyi macam besar sangat (tree) pulak, tapi, nak sebut 'tumbuhan', macam skema pulak.
Anyway, kira itu pokok pertama yang aku tanam la,  macam masa belajar Alam dan Manusia Sains. Kitorang tak main la tanam kacang hijau/tauge macam budak-budak jaman sekarang.


Anyway, pokok pertama aku tu adalah pokok manik. Aku tak tau whether tu nama sebenar pokok tu ke, atau Tok yang reka-reka, sebab pokok tu ada daun kecik-kecik macam manik.
Pokok tu renek sangat, paling tinggi pun setinggi ibu jari je rasanya.

Jenuh aku google, tak jumpa pulak.
Keluar gambar pokok kraf yang guna manik-manik je -__-


Nak cari kat Aussie ni, lagi la takde rasanya.

Tapi, few years ago, masa aku naik tangga kat UiTM yang dari bus stop (kat Business School) ke FSG tu, aku pernah jumpa pokok tu.
Harap-harap nanti dapat la aku tengok pokok tu lagi... sekadar nak imbas kenangan aku dengan Tok.
 

Lagi satu bunga favourite Tok adalah bunga melur tanam tepi batas, itik bertelur ayam menetas....


Pokok melur ni dulu ada tepi pagar belakang rumah, dekat dengan rumah Mak Kiah. 
Walaupun aku 'menyebai' bila jenuh kena sapu daun-daun kering celah pokok tu, hati terubat jugak la bila aku belek-belek bunga melur tu. Wangiiii...

Tok selalu petik bunga melur yang kembang.
Kadang-kadang, bila aku rajin, aku tolong petikkan dan letak atas bantal Tok. Lepas tu, nanti Tok akan selit sikit bunga tu kat sanggul dia, bagi wangi.

Yang tak kembang lagi (buds) yang debok-debok tu pun kekadang aku petik gak... dengan harapan nak tolong karang panjang-panjang (tapi selalu aku tak buat pun. Huhu).


gambar pinjam

..........................
.......................................................
......................................................................................

Nanti Ija balik, Ija cari bunga melur bawak pi kat kubur Tok, na?
Biar kubur Tok waaaaangi.
Nak tanam pokok tu, tangan Ija ni tak berapa menjadi...kang tak hidup pulak.


Ija rindu kat Tok.
T_____T

Friday, May 1, 2015

Tangan yang menghayun buaian, bisa menggoncang pokok


Sapa tak suka makan jeruk buah cermai?
Mengandung ke, mengandungi ke... semua orang (especially pompuan) suka, kan? Kan?

Hehehe. Teringat masa gi kelas agama kat Sekolah Tuan Abdullah petang-petang dulu. Sekupang pun dah boleh dapat sesenduk.
Jaman sekarang ni, maybe 5 kupang pun tak dapat. 


Walaupun buah cermai ni menjadi pojaan ramai orang, tapi bagi aku, ada satu kenangan tak best dengan buah/pokok cermai.
Begini ceritanyaaaa....


*cue masuk lagu penglipur lara*



Masa kecik-kecik dulu, aku dan Acik ada task masing-masing setiap pagi.
Bukan macam anak-anak jaman sekarang, buka mata je, makan dan hadap TV.

Aku dan Acik-- tak aci mandi, tak aci breakfast... celik-celik mata je, terus pegang penyapu lidi. Sapu keliling laman rumah.
Laman rumah Abah tu besar jugak, actually. Kalau nak sapu sorang-sorang, dengan kudrat budak umur 7 tahun, memang lambat la nak siap.
So, kitorang bahagi sorang setengah.
Biasanya kawasan jajah aku adalah kawasan belakang rumah, start dari area pokok asin-asin a.k.a. cekur manis yang facing tanah lot kosong belah kanan rumah, sampai ke pokok cempedak di luar pagar ambil galah tolong jolokkan yang menghadap ke rumah Pak Asan belah kiri rumah.
Maksudnya in between tu, memang kena cover jugak la..merangkumi...

Pokok jambu batu (dekat reban ayam) tempat aku memanjat dan toreh nama...
ke pokok moktan (read: rambutan) - punya la lama aku nak merasa pokok tu berbuah.
Pokok bunga melur tanam tepi kolam itik bertelur ayam mengeram
Pokok cermai....sampai ke pokok cempedak.
Kawasan berlabel merah adalah kawasan jajahan aku. Yang berlabel tu yang major je.
In between tu ada segala mak-neka pokok lagi.

Kawasan jajahan Acik pulak ada pokok bunga kertas, pokok mempelam, pokok jambu delima dan macam-macam lagi.
Pendek kata, semua jenis pokok yang rajin fefeeling autumn lah!

Dua masalah besar yang leceh dalam assignment aku ni adalah... 
  1. Ada banyak pasu dekat semua pokok-pokok tu. So, kena la rodok-rodok penyapu sikit sebab daun yang luruh maybe nyorok kat celah pasu.  
  2. Laman rumah abah tak berumput langsung!!! Pasir putih je. Maka confirm la kalau daun jatuh ke tanah, akan nampak obvious sangat, takde chance nak bajet incognito macam chameleon. Pelan yang aku konon-konon tempek kat atas ni, saja bubuh hijau bagi nampak environmental friendly gittew.

Perangai aku pulak, sambil menyapu, sambil suka membelek.
Aku belek daun, belek bunga, belek pasir, tanah, batu.
Maka makin lambat la kerja aku siap.

Dan antara yang aku suka belek adalah buah pokok asin-asin.
Comel gitu.


Tapi, jangan terpedaya dengan kecomelannya.
Aku selalu sakit hati dengan pokok asin-asin tu,



Lagi hamsap, sebab pokok asin-asin dan cermai tu memang kerja luruh je daun dia.
Geram betul! 
Baru je sapu, by the time habis keliling rumah..dah ada yang mencecah ke bumi. 
In other words, masa Mak buat QC (tak lama lepas kitorang habis menyapu), dia nampak macam tak bersapu betul-betul la.
Terus aku dan Acik kena beletiaq "Haaa!!! Hampa sapu hat yang depan mata saja!!!"

-___________-
Grrr!
Dah penat sapu pun, jangankan nak dapat terima kasih, kena bebel pulak.
Life was so unfair.


So, setelah banyak kali sakit hati, last-last, aku ngan Acik dapat satu idea. 

Bila aku sama-sama menyapu dengan Acik... kami 'honggaq' (goncang dan goyang sepenuh perasaan) pokok-pokok tu bagi luruh semua daun yang baru nak kuning. Kiranya, kalau daun-daun tu baru je masuk akil baligh, maybe dah terpisah dari pokok la.

Tak cukup dengan tu, daun-daun yang ketegaq tak nak luruh kitorang 'rimbaih' dengan penyapu.

Korang bayangkan, dua beradik umur lebih kurang 7 dan 9 tahun... terlompat-lompat sambil menggodek-godekkan penyapu lidi kat daun-daun pokok yang tinggi.


Hmmm..aku rasa nak propose kat DBP la, supaya improvise peribahasa "tangan yang menghayun buaian bisa menggoncang dunia."
Meh aku nak tukar jadi "tangan yang menghayun adik-adik dalam ndoi pun, bisa menggoncang pokok asin-asin dan pokok cermai."

Kikikikiki :-P

Sampailah pada suatu hari, pokok asin-asin tu pun ditebang.
Aku la manusia yang paling bahagia time tu. Cuma masa tu, aku tak reti lagi nak buat sujud syukur, so aku kira hoyeh-hoyeh style budak-budak je la.

Walaupun dah tak dapat makan masak lemak asin-asin dah, aku redho je. Sebab sakit hati aku dengan daun yang luruh tu lagi kritikal daripada keinginan nak makan. Bahahaha

Disebabkan masak lemak asin-asin ni dah jadi favourite aku ni, tiap kali gi Anjung Selera depan Masjid I'tisam, confirm aku cedok sayur ni ke dalam pinggan aku. 
Dan sambil makan tu, aku akan terbayang hazab aku satu ketika dulu. Hewhewhew



Haaa...sekarang, cer bagitau aku...
Sapa kata "Kalau takde angin, masakan pokok bergoyang?"

Kan boleh je.... sebab ada dua beradik yang goyangkan. Kehkehkeh



p/s:

Happy anniversary, Acik!
I miss my big brother very much.

Friday, November 7, 2014

Sambungan Ada Apa Dengan Cinta!!! Homaiii

Ingat lagi ayat ni?        

Tapi aku pasti akan kembali
dalam satu purnama
Untuk mempertanyakan kembali cintanya.. 
Bukan untuknya, 
bukan untuk siapa
Tapi untukku
Karena aku ingin kamu
Itu saja...


Those yang zaman cinta-cinta, jiwang-jiwang tahun 2002 mesti tau punya lah!
AADC was the in thing.




Mula la yg cowok-cowok simpan rambut kembang, bajet Rangga le konon.
Aku yang Mendes ni pun sempat la berangan jadi Cinta, walaupun boifren tak ganteng dan hamsap. 
Bahahaha.

Okay...tanpa membuang masa, marilah kita tengok sambungan AADC ni.

 

Dah...aku nak sambung berangan jadi Cinta!
(sambil mata kuar love-love)

Tuesday, October 28, 2014

Hang buat la macam tu... nanti.....

Manusia adalah sebaik-baik kejadian (ciptaan).  
Sebab tu la kita takleh memandai-mandai nak ubah. Cucuk botox nak bagi muka cekang la, besarkan b(._I_.)bs la, bertatu la... 
Read:  Mengubah ciptaan Allah kat sini adalah membuat perubahan pada ciptaan Allah s.w.t. yang dah sedia sempurna secara umum dan adat atas dasar tidak berpuas hati dengan anugerah itu, 
bukan kerana memperbaiki atau memulihkan kecacatan.


In other words, tak boleh la nak tarik hidung bagi mancung ala Rani Mukherjee. Kalau dah penyet tu, penyet je la.
Kalau kulit tak berapa nak putis, tak payah la susah-susah jadi Michael Jackson atau mandi susu. Mengaku saja la keturunan (Eva) Mendes dan (Jennifer) Lopez macam aku ni. Heh.


Tadi, aku terbaca artikel pasal lelaki yang ada hidung kat dahi ni.


Tapi yang aku baca kat sini... Rupa-rupanya, lelaki tu accident dan hidung dia kena bacterial infection sampai ke dalam tulang rawan.
So surgeon pun reconstruct hidung baru untuk dia. Teknik sama...cuma tampal tisu kulit kat dahi, buat bentuk hidung.
Cuma yang aku pelik...AWAT LA HANG BUAT KAT DAHI, MENGHADAP KE ATAS PULAK TU?!!!

Kalau hujan, mesti air masuk dalam lubang hidung dia kan? 

Tapi..kalau bulu hidung dia boleh buat fotosintesis, senang la nak gapai cahaya matahari. 
Hehehe

Tapi kan..bila tengok gambar ni... aku teringat masa kecik-kecik dulu.
Kalau ada kengkawan nakal yang suka mencarut, mesti nanti ada yang berhati mulia sikit akan pangkas dengan ayat "Haaaa.. nanti tumbuh  *benda tu* kat tepi mulut hang, baru tau!"
Kadang-kadang yang ugut tu takde la berhati mulia sangat pun.  Tapi sekadar sebut untuk menakutkan si tukang carut.
Hehehe.

Cer korang bayangkan, kalau yang rajin mem'babi'kan orang... tetiba suatu hari tu dia bangun, tengok cermin, ada ketul macam muka Peppa Pig kat tepi mulut. Hahahaha.

 Ni rupa Peppa Pig--in case ada yang tak kenal.


Alamatnya, peribahasa menanam tebu di tepi bibir kena la tukar jadi menumbuh babi di tepi mulut.
Wakakakaka. Parah!





Itu takpe lagi.
Kalau jenis yang suka mencarut sebut *anu*?
Tetiba tumbuh unjuran berbentuk *anu" tu kat tepi mulut. 
Ngeri oiii.
Baru la satu dunia tau yang dia tu jenis suka carut sebut *anu*.


gambar hiasan je

Kihkihkih.

Lagi satu, aku ingat lagi, masa kecik-kecik dulu, suka kelepetkan eyelid. Err... eyelid tu pelipis mata ek?? Ke alis mata? Alaa...yang belah atas mata tu.

Aisey... Aku nak try buat, tak boleh pulak.
Kalau tidak, boleh snap gambar boh kat sini.

Tapi rupanya lebih kurang cenggini la...


Lepas keleptkan eyelid tu...boleh la momok-kan kengkawan. 
Konon nampak scary la.
Tapi orang tua-tua pesan... "Nanti kalau cicak bunyi, dah tak boleh ubah balik macam asal."

Hehehe. Memandai je orang dolu-dolu kan?
Nasib baik cicak tak pernah bunyi masa aku buat cenggitu dulu.


Sunday, July 27, 2014

Air tangan pengkaq

Semalam time orang lain on the way balik ke kampung dan ada yang dah menganyam ketupat...aku yang tak balik kampung ni, baru terhegeh-hegeh nak buat kuih raya.

Maklumlah..aku kan PhD student yang rajin-tahap-jadi-kebanggaan-VC. Eh. So baru dua hari (Jumaat lepas) aku tak gi ofis dan boleh buat preparation untuk raya.
Bunyi macam cemerlang kan?
Yaaa..cemerlang mengangkat diri. Hewhewhew.


Antara kuih yang aku sempat buat adalah....
Samperit.
Aku tak sure pulak whether namanya samperit sebab masa nak buat tu, perit jari-jari nak menekan doh dalam acuan open star, atau sebab orang yang mula2 buat kuih samperit ni masa dia tekan doh tu..keluar bunyi 'prettt!'.
Hehe.

Samperit aku yang nampak ayu konon. Jangan terpedaya ye. Sebab ada yang terover kembang sampai rupa dah macam cucuk botox. Kehkehkeh.

Bagi aku, samperit ni paling nostalgia sempena raya.
Sejak kecik, of all kuih rayas, ni antara kuih yang mak akan buat. Samperit mak lain daripada yang lain. Kaler putih krim, bukan kuning mambrang macam samperit Mak Kiah dan Mak Salmah (jiran belakang rumah Abah). Rasa pun lemak bersusu walaupun tak bubuh susu.

Pernah gak dulu-dulu aku request mak buat (read: siapkan adunan je, biar aku dan adik-adik tekan), tapi entah nape ntah..mak tak buat pun. Aku ingat susah le sangat, sebab mak tak nak buat.Tapi bila dah buat sendiri ni, aku x faham what's the fuss. Senang je pun.
Especially kalo ada assistants nak tolong. Lain la macam aku ni... assistants pun macam menambah kerja aku je. Hehe.
Tak percaya?





Ni haaa... aku minta tolong Lil Adam letakkan ceri masa aku nak solat, dia letak senget pun ada...letak dua pun ada. Haishhh...

Teringat aku masa buat samperit dengan abang aku, Acik. Kadang-kadang Acik buat gak macam ni. Hari Raya, kadang-kadang dia le tukang korek ceri tu..tinggal samperit togel takde ceri.

Dan kalau buat samperit, biasanya kitorang gak tolong jaga oven. So, masa mak tersengguk-sengguk mengantuk tu... Acik akan kikis saki-baki butter dalam tin butter yang dah hampir kosong tu, dan palitkan kat satu biji samperit yang paling hujung. Kira yang tu extra special la. Nanti dia akan mark  samperit tu masa bubuh dalam oven dan bila kuar dari oven, dia makan la. Sampai terpejam-pejam mata menikmati sebiji samperit yang extra-butter-kononnya tu.
Hehe. Lawak abang aku tu!


Biskut raya seterusnya.....
Busut kerengga.





Sebenarnya ni kuih tak jadi..tapi bila aku makan, rasa macam biskut sarang semut.
So memandangkan rupanya yang tak peroi bersarang, aku namakan dia sarang kerengga. Eh. Busut kerengga.
Ye la kan. Dah seketul gitu.
Kita anggap la kerengga ni gay..sebab tu siap kaler-kaler gittew. Huahuahua.





Next... Biskut mazola.


Suwey apa ntah tahun ni tangan aku macam tak pernah dibedung, biskut mazola aku macam ngan hapa lagi rupanya. Dah la ada yang terap bentuk bunga, ada yang bulat.
Tapi aku rasa maybe sebab aku suruh Lil Adam yang sapukan egg yolk atas biskut tu. Entah camna dia buat ntah. (Heh... strategi menyalahkan anak)


Haa..yang ni pulak Infamous amos.


Ni adalah choc chip cookies versi Famous Amos yang terkenal dengan cheeky tagline 'Free Smells' tu.
Tapi sebab tak famous kan? Hence, the name.

Aku buat dua jenis. Satu yang just choc chips, satu lagi yang with slivered almonds. Kena asingkan bekas... sebab MrHubby kan ada penyakit orang kaya (gout). Kalo dia makan yang ada nuts/almonds tu kang...alamatnya orang lain dengar lagu Raya, aku dengar dia mengaduh je la.





Yang ni pulak.... Biskut apantah nama dia.


Yang ni aku hantam-sajalah-Labuuuu. Setakat gatai nak cuba-try-test je. Ada bubuh Nutella dan Rice Puffs.
Rupa memang huduh.
Tapi lantak la kan. Sapa sanggup telan, telan la.



Dan yang menggebu-gebu semangat aku nak buat...adalah yang baru je siap kejap tadi. 
Kuih Aman Makmur Damai Sejahtera.



Semalam aku cakap kat MrHubby, projek kuih raya aku dah habis. Tapi sebab dalam hati, aku dah lama teringin nak makan makmur ni... maka tadi aku curi-curi buat sekejap.
Nasib baik aku dapat resepi senang daripada kawan sekolah rendah aku, Watie. Maka, insyaAllah la tak mati celik aku...sebab sempat merasa makmur buatan sendiri. Hehehe.
FYI, makmur ni pun versi untuk orang-berpenyakit-orang-kaya. Sebab aku tak bubuh inti kacang. Tapi memang aku pun tak berapa suka kalau ada inti. Baru nak feeling-feeling pejam mata menikmati, tersedak inti kacang pulak kang.


Cornflakes madu.

Yang ni aku tau senang nak buat...but I've never had my hands on buat sendiri. Cornflakes madu kat rumah aku tahun ni dibuat oleh Saz. Yang ni kalo orang lain tak sempat makan, memang tak lain tak bukan,  sebab aku la. Hahahaha


Bangkit tidoq.

Ni nama glamer untuk kuih bangkit yang aku sub-con. Titik.


Demikianlah saja cerita projek kuih raya aku untuk tahun ni.
Duduk negara orang ni, syok pulak bila perasan dah boleh buat macam-macam kuih, dan masak untuk ramai orang.
Kalau dok kat Malaysia,  forever la aku tak pandai. Paling-paling pun, masak untuk dua families je kot. Atau sedia duit,  berzakat kat caterer. Hahahaha.


Okay la...aku nak gi sambung masak la.
Malam ni ada tetamu istimewa nak datang berbuka. Harap-harap Adelaide raya esok. Kalau tidak, terpaksa la aku mengelat macam masa buat Master dulu (sanggup pergi ke seberang sungai sebab tak sabar nak raya esoknya).

Saturday, May 31, 2014

I miss my ex...

Sedar-tak sedar, sebelum start study leave, rupanya aku sempat mengajar selama 6 tahun. Dalam tempoh tu, entah berapa ramai ex-students aku ada, aku pun tak pernah kira. 
Basically, satu tahun ada 2 sem. Satu batch ada dalam 20 ke 40 orang students dalam satu kelas. Aku ajar 3 subjects. Students aku pulak bukan je dari kalangan budak Env Tech, tapi Food Tech pun ada. Kekadang dari program lain jugak.
So, you do the Maths la. Aku bab nak kira ni slow sikit.
Aku rasa ada la tak beberapa ratus (tak sampai seribu kot) ex-students aku.

Dalam ramai-ramai tu, ada yang masih in touch dengan aku. Ada yang terserempak aku kat NIOSH/DOE/etc., ada yang saja sesekali pop in untuk ajak lunch sama-sama (masa aku kat Malaysia la).
Seronok sebenarnya follow progress ex-students ni. Mostly follow kat Facebook la. Macam-macam perbezaan 'sebelum' dan 'selepas' yang kita boleh nampak.

Ada yang dulu besar ni *tunjuk jari kelingking*, sekarang dah besar ni *tunjuk ibu jari*
Saiz badan juga berkadar terus dengan saiz rumah, saiz kereta dan saiz poket. Aku tumpang happy tengok diorang berjaya. Nak-nak pulak yang memang sekarang ada kerjaya dalam bidang yang aku ajar (Safety and Health).

Ada ex-students yang dulu berwajah au naturale suci murni sesuci lebaran, sekarang dah pandai bergaya berdandan dengan mekap dan tudung kalerful bertingkat-tingkat.  Lawa-lawa diorang sekarang. Ye la kan... masa berubah. Masa aku study dulu pun, aku selebet je.

Yang kaki bisnes pun ada. Sapa sangka budak Env Tech dan Food Tech ada bakat buat duit. Hebat-hebat semuanya.

Ada juga yang sekian lama berdiam, tetiba contact untuk minta jadi referee. Nak apply keje baru atau apply sambung study. Tak kisah la walaupun aku jauh, mana yang boleh, aku buatkan jugak reference letter.

Ada yang sekarang dah kawen. Hari ni saja ada dua tiga ex-students aku kawen. Macam tak percaya je, bila pikir-pikir balik gelagat diorang dulu yang sekarang dah pegang tanggungjawab jadi bini/laki orang. Tapi besar hati diorang hantar undangan kat aku, walaupun diorang dah tau aku takkan dapat datang punya sebab diorang tak sponsor tiket flight ADL-KUL-ADL.

Tak kurang juga yang dah ada sorang dua anak. Maka banyak la yang serabut-serabut kepala bila anak tak sihat... bila terpaksa outstation dan tinggalkan anak.
Aku cuma harap sekarang diorang reflect balik (especially yang pernah mengumpat aku dulu) kenapa dulu aku terpaksa bawak Lil Adam/Lil Adib dan MrHubby bila pegi field visit dengan students. Maybe sekarang diorang faham la, especially yang BF anak masing-masing, memang susah nak tinggal anak. 
Jangan tak tau, dulu ada orang suka 'racun' students aku pasal benda-benda ni. Almaklumlah... aku takde privilege nak tinggalkan anak-anak kat parents, takde hati nak tinggalkan anak kat maid. So, sesedap rasa la orang kata aku tak professional. Whatever la...janji aku tak jadi buttkisser macam tukang racun tu. Heh.
Anyway, again aku harap now that they are in the same position, diorang faham apa yang berlaku. Kalau belum kena, I wish karma would slap them in their face before I do. Muahahaha.

Ada juga ex-students aku yang masih single. Yang masih mencari-cari. Hint-hint tanya pasal adik aku. Minta rekmen kalau ada calon yang sesuai. 
Wahhh..ala-ala matchmaker agency gittew.

Well, actually I MISS MY EX-STUDENTS.



  • I miss the fun we had during lectures. Biasa la. Ada kelas yang skema, ada kelas yang happening.  Siap macam Santa Claus aku bawak karung berisi jajan jagung perisa durian untuk makan sama-sama dalam kelas. Pasal aku membebel dalam kelas tak payah cerita la, confirm ada.
  • I miss those who like to ask questions when I ask (every 10 mins or so) "Any questions?" during lectures. 
  • I miss my ex-students yang pandai ambil kesempatan untuk tanya pasal assignments masa join aku lepak makan peanut butter/chocolate waffle kat luar cafe.
  • I miss it when we planned together to prank their classmates on their birthdays.
  • I miss when they told me they had fun during the field trips. Sampai dah grad pun, sibuk nak ikut juniors punya trip jugak. Lepas tu, aku kena jawab bila juniors queried.
  • I miss joining them make silly faces on the camera during Pre-Grad dinners.
  • I miss my ex-students yang susah-payah tolong masa aku nak kawen, dan datang meraikan hari bahagia aku.
  • I miss the multiple movie nights (and good food!) we had.
  • I miss those yang doakan aku untuk mudah bersalin, dan yang ziarah aku masa dalam pantang.
  • I miss those yang hantar aku ke airport sebelum aku tinggalkan Malaysia untuk buat PhD.
  • I miss those yang ikhlas menuntut ilmu. Ye la kan, keberkatan ilmu terletak pada keredhaan guru (read: lecturer, and such)


Students. They are the reasons I love my job


Menjadi pengajar diorang, aku tak minta dihormati sampai tahap kena sembah ala Amon-Rae. Kalau tidak, takde la aku bahasakan diri aku sebagai 'Kak Is' lepas diorang dah habis degree. 
Bagi aku, diorang ni adik-adik aku. Aku kakak. Takde apa yang aku nak gah. Aku pun masih belajar. 
Kalau tidak, mesti aku dah jeles berasap macam Super Saiyan bila diorang contact MrHubby, sebab rasa diorang tak hormat aku.
Kalau tidak, masakan aku tak kisah diorang nak mengorat adik aku. Itu masalah diorang la, kalau kena reject ke, apa ke.

Bergelak ketawa, bertepuk tampar, mengusik dari yang halus sampai yang kasar... I take it as hubungan mesra. Itu tak bermakna ex-students tak menghormati aku.
Neither that yang nampak sopan-santun pijak-beruk-makye-pun-tak-mati tu dikira sangat menghormati. Sebab ada jugak yang baling batu sembunyi tangan. Heh.

Aku masih oldskool. 
Salah satu daripada adab menuntut ilmu itu kena hormat pada pengajar.

Bagi aku, komitmen aku sebagai pengajar masih on-going. Dan aku masih ada komitmen lain sebagai student yang nak kena habiskan study cepat, sebagai bini, sebagai mak kepada anak-anak aku, sebagai anak /menantu hantu, sebagai Muslim, sebagai sahabat, sebagai jiran, --- celah mana aku nak buang masa interfere pasal hidup orang, kan?!


One piece of good advice yang aku terima...
 
Students come and go. 
If they remember me as a (good) lecturer, Alhamdulillah aku dapat pahala.
If they don't, tak kisah la. Yang penting I have done my part.

Whatever happens after that, Allah yang tentukan.



*actually aku nak upload gambar students aku banyak-banyak kat sini, tapi kang ada batch yang missed out, kecik hati pulak*

Wednesday, April 16, 2014

Monday, August 19, 2013

Alkisah di sebalik baju-baju raya aku


Semua orang mesti dalam mood raya lagi kan?
So boleh la aku post draft basi aku ni. Karang punya karang, ni baru rasa nak publish.

Baju raya adalah kinda a-must for me. Alangkan dulu waktu membuyung dan dalam pantang pun aku sibuk nak berbaju raya, ni kan pulak perut x seberapa. Sebab itu je kot yang best pasal raya. Hehe.

Dari dulu lagi, baju raya aku mesti bold. Aku ler perasan bold. Muehehe. Sila standby baldi untuk muntah hijau.

Entah la... tapi aku ni jenis suka design baju raya sendiri. Tailor pojaan aku (Kak Mah) kat Kelantan. Memang jauh, tapi aku puas hati dengan jahitan dia. Dari selicin-licin satin, sampai ke seleceh-leceh organza/chiffon, Kak Mah mesti jahit kaw-kaw design yang-aku-rasa-tak-semua-tailor-reti-jahit tu. Sebab jauh... maka, aku akan pos kain dan design yang aku nak tu, dan bila siap, dia akan pos balik sekali dengan details upah/postage.

Aku dah malas nak korek cari dan tampal gambar-gambar baju raya aku dulu.
Tapi kalo aku tak designkan (dan Plinggg! KakMah menjadikannya kenyataan), aku beli jer baju yang pelik-pelik.
Orang pakai baju Vietnam, aku pun Vietnam. Masa tu, aku rasa mahal giler baju ni, tapi aku guna duit upah aku translatekan tesis Along. So, baju ni aku masih simpan sampai arini.

Pastu, aku gila baju Jepun pulak. Hahaha. MrHubby memang dah sedia maklum, kalau bersilang-silang dan ada ikat, memang taste aku la sangat.
Cuma aku tak sempat pakai sari je untuk raya..walaupun masa musim DeepaRaya tahun 2006 dulu.

By that time, KakMah dah x ambil upah menjahit sebab masalah kesihatan. So, nasib aku baik sebab mak kepada ex aku tukang jahit. Tapi aku tetap bayar la.



Tapi dalam pada aku berbaju raya macam-macan tu, ada orang dengki rupanya. Biasanya baju raya aku tu aku simpan sampailah pagi raya, baru aku pakai terus lepas mandi sunat. Ala-ala surprise gitu.
Dalam diam rupanya ada orang rasa 'dengki-ke-apantah'... siap orang tu tak nak hantar tempah baju kat tailor yang aku kenal walaupun terdesak dah takde tailor lain. Alasannya, nanti aku tengok camna design baju yang dia nak tu. Hahaha. Lawak giler. Tak de masa aku nak lorat ke fesyen baju kau yang hebat-la-sangat tu.


Bila dah kawin, standard la...tema kaler satu family.

Tahun pertama raya I was in confinement, tapi tetap gedix nak ada baju raya. Maka temanya ialah hijau.

Sila abaikan Cikebum/Lil Adam yang tiba-tiba terkuar tema tu, sebab asalnya memang taknak bagi dia pakai baju Melayu. Panas! Tapi dah ada sponsorship, bagi je la.


-gambar aku dengan Lil Adam (baby) tak jadi nak publish sini, so korg imagine je la kaler sedonden dengan laki aku-

Gambar ni pulak berlatar belakangkan 100 biji ketupat yang menjadi kemestian MIL tiap kali raya. Aku tak pandai anyam, jadi tukang makan je la. Hehehe.

Dan ada gak kaler purplish pink. Cari punya cari, ada 1 je gambar, tu pun aku tengah serabai giler dengan Lil Adam. Ye la kan... nama pun dah dalam pantang. Maka takyah letak gambar la.


Then, the 2nd year, tema peach & hijau.




Untuk hari ke-2, tema kuning. Tapi cari punya cari, terberkenan jugak kaler kuning + hijau.


Aku ni jenis tak cerewet sangat, so aku dah biasakan beli baju siap. Ye la, kat Shah Alam upah jahit je dah RM45-RM50. Baik aku beli baju siap!
Tempah jahit pun, kadang-kadang jahitan macam #$&*&(!#!!#^%$ jugak. Buat perabih duit je. Lagipun badan aku ni, kalo tak size S, leh amik size M. Nowadays, aku hanya tempah kalo kebetulan dah ada kain yang orang hadiahkan.

Tahun ketiga pulak, tema kelabu. Susah sangat cari baju, aku ended up dengan baju simple je.



Lagi sepasang, kaler maroon.


Baju Lil Adam & Ayah dia la yang best. Hehe. Tengok tu, macam Taliban pun ada.




Biasanya, kitorang cari baju raya aku dulu, sebab baju raya MrHubby & Lil Adam kan senang je nak match kaler...
Dalam takut-takut pitam aritu, sempat lagi aku pegi soping. Mulanya nak beli style A, tapi setelah mendapat hidayah, aku beli yang lain. Bukan setakat style, tema kaler pun berubah. Hahaha.


Tahun ke-4, tema kitorang, again hijau apple. Memang bias. Nak buat macam mana kan...  Dah laki bini suka kaler tu. Kawen pun kaler tu. Hehehe.

Tapi aku memang tak dapat lupa insiden lawak giler sebab ramah terlebih masa nak beli baju raya tu. Sape yang terlepas, boleh baca SINI.
Baju tu aku suka kaler dia, hence aku pakai untuk masuk majalah aritu. Poyos!


Sayangnya, tahun tu...raya aku tak serupa raya, atas sebab-sebab yang malas aku nak cerita kat sini. Lagi sepasang kalo tak silap aku kaler turquoise green. Tu pun aku tak sempat pakai masa raya, so, aku just pakai baju tu pegi ofis.


Disebabkan we learnt the lesson, jangan terlalu excited, as it might turned out the opposite... tahun ke-5, kami decide untuk tak beria beli baju raya.
So, raya tu kitorang caca-marba je pakai kaler pinkish purple... dan anak-anak pakai kemeja raya.

Tapi, aku jadi sayu pagi raya tu bila Lil Adam tanya "Mana baju raya Adam?"
...sebab dia tengok nape dia sorang je tak pakai Baju Melayu.

Terus aku rasa nak serbu segala kedai untuk beli Baju Melayu pagi raya tu jugak. Tapi MrHubby kata "Tak payah lah.."



Tahun lepas, kitorang jenuh gi redah beli baju raya sebelum berangkat ke Adelaide. Maklumlah..bab-bab macam ni memang aku ketaq sikit. So, walaupun bukan musim... kena gak cari siap-siap untuk bawak ke obersi.



Tahun ni... ta-daaa!
Tema ang-ang kitorang.Mujur sekarang ni jaman segalanya di hujung jari... semua main beli online je la.


Sibuk meng-organize majlis raya kali ni...tak sempat nak bergambar banyak.
Nanti la aku post cerita tentang sambutan raya di Adelaide tahun ni pulak.

Babai.

Thursday, July 18, 2013

A year of Gday-Mate

Pejam celik.. pejam celik.
Sedar tak sedar, dah 365 hari berlalu. Dah lengkap satu cycle 4 musim aku lalui kat Adelaide ni.

Walaupun aku pernah dok Queensland dulu, kali ni rasanya berbeza. Beza banyaaak sangat. Syukur Allah kabulkan niat aku untuk datang balik ke Aussie dengan family, sebab aku tak nak syok sendiri buat PhD tanpa emotional support di sisi) :P

Terbayang-bayang lagi kelam-kabut kami kat LCCT. Dah la takde feel nak terbang jauh, sebab terpaksa naik AirAsia (tiket MAS, Singapore Airlines bagai dah fully booked). Makan pun main gagau je apa yang sempat masuk mulut.  Tak sempat nak buat majlis makan beradap terakhir kat Shaaz sebelum berpisah dengan macha-macha yang ramah tu.

Well, aku ingat lagi saat-saat aku call Abah, masa berjalan menuju ke kapal terbang. Minta doa restu Abah. Hmm...dah setahun lebih tak jumpa Abah.
Dan dok terasa lagi bila aku dan MrHubby menggenggam tangan each other sambil menghela nafas lega sebaik saja duduk atas seat dalam AirAsia tu. Dengan 1000 doa dan harapan.
Diikuti dengan "Alamak..kita lupa buat itu ini la. Alamak..." :P

Anyway, Alhamdulillah... perjalanan PhD aku lancar.

No such thing like a honeymoon year bagi aku. 
Aku tak paham camna sesetengah orang boleh anggap first year tu tahun untuk meronggeng dan berjimba-jimba. Sebab dari mula aku pulun.

Takpe lah... PhD ni ikut rezeki. 
Ada orang sambil lewa pun, habis on time. Ada orang buat pulun-pulun pun, lambat siap sebab halangan lain. Instrument rosak la, supervisor tukar la. *touch wood*
Aku harap perjalanan aku tak lah berliku sangat. (Kang aku tulis penuh ranjau berduri beronak liku kang nampak macam poyo sangat pulak. Eh, ni tak kira aku tulis gak ke? -_- )


Sekarang, tengah focus untuk Major Review.
Keje-keje aku slightly behind schedule, sebab tengah tunggu barang dari USA. Once dah sampai nanti, laju la sikit. Especially bila siang dah panjang nanti. Sekarang ni pukul 3.30pm je dah nak kena gerak balik. Kalau tak, alamatnya by the time berbuka, aku tak sampai lagi.
Kurang feeling sebagai PhD student sebab aku tercampak jauh dari students lain. Tapi masa join Writing Group pagi tadi rasa syok pulak bila kawan-kawan kata study aku interesting (regardless their different background).

Life? Okay... not bad la. Yang ni memang susah aku nak ubah mentaliti, sebab aku tetap suka Brisbane. 

Ada tanggungjawab baru untuk bantu orang-orang baru yang datang ke Adelaide, esp. postgrads. Alaaa..kalo tak bagi jawatan pun, aku laki bini InsyaAllah akan tetap tolong orang setakat termampu. Kitorang takde la beria nak cari alasan untuk elak pegang jawatan, sebab niat nak balas balik kebaikan yang kitorang terima dulu daripada geng-geng kat sini.

MrHubby?
Enjoying his unpaid leave. 
Banyak membantu. Tolong uruskan rumah dan anak-anak, masak, mengemas, membasuh semua... dan yang paling penting, emotional support. 
Penat-penat pun, dia sanggup lagi keje part time untuk keselesaan family. Maklumlah... elaun tak naik-naik pun lagi jadi Rate A. Hehehe

Kids?
Adapting well. Very well, indeed. Sampaikan aku kena buat Hari Bercakap BM untuk Lil Adam... dan  Lil Adib tak bother pun nak pakai jumper/jacket masa winter :-O 



Us, in front of 42 James St (our istana hinggap)

Giler sedih. Tak lama lagi King bakal balik Malaysia. Queen pulak turun takhta, duduk rumah golongan marhaen je.

Okaylah.. panjang berjela pulak entry bila bab-bab nostalgia ni. 
Gottago. 

Monday, July 1, 2013

Till paper meet pen again

Jaman dolu, jaman snail mail.
Agaknya kalo dalam surat orang bercinta tu tulis "Kalau awak masih sayangkan saya, saya akan tunggu awak bawah pokok ketapang, pukul 5 hari Ahad minggu depan. Kalau awak tak datang, saya akan terima pinangan Pak Aji Maun duda berhias tu"...
Harus la by the time surat tu sampai sebulan kemudian, si jejaka tu berputih mata sebab aweknya dah bersanding dengan Pak Aji Maun. Kesiannn...

Jaman sekarang ni, dah lain. Senang. Boleh search dan add je entah sesapa di merata donia untuk jadi friends. Yang tak kenal pun tau-tau je request nak berkawan.

Masa sekolah menengah dulu, aku ada raaaamai pen-pals.
Tak... tak... aku bukan retis.
Bukan diorang start berkenalan dengan aku. Tapi aku yang mula hantar surat kat diorang. Hehehe.

Yang dalam Malaysia ada dalam 10 orang. Jap aku list down...
Azian (Negeri Sembilan)
Mastura (Negeri Sembilan)
Fiza (Negeri Sembilan)
Lia (Johor)
Filah (Kelantan)
Jamilah (Johor)
Wahieda (Perak)
dan dua orang lagi lelaki (KL/ Selangor). Yang lelaki tu sempat jadi boifren lagi. Ooops! Nama takleh reveal kat sini. Hahaha.
Eh... Sapa lagi sorang ekk? Tak ingat pulak.
Most of them aku kenal dari majalah/akhbar pendidikan. Bukan ruangan berkenalan pun, tapi aku yang memandai-mandai ajak berkenalan. Harharhar.


Agaknya masa tu aku la yang paling banyak beli writing pad dan sampul surat kat ko-op sekolah. Entah berapa banyak aku melabur kat ko-op tu tak tau la, sebab aku memang rajin balas surat diorang. Belum kira duit setem lagi. Nasib baik setem 30sen je time tu.

Dan bila petang-petang aku pegi check mailbox dekat tepi kantin AbangMat, selaluuuu  sangat ada surat untuk aku. Gila happy masa tu. Ye la, dok hostel, apa je yang fun.
Maka masa prep aku malam tu akan terkorban untuk aku karang surat balas untuk diorang. 
Komited nak mamf kan? Cer kalo dapat assignment masa undergrad terus ligat siapkan... mesti satu sem yang aku ter-miss dapat AD tu takkan berlaku. Ni, kerana sikit je, aku tak merasa dapat ANC. Mencikkk!




Most of my pen pals adalah sebaya aku, kecuali Kak Wahieda tu, tua 2 tahun. So, bila dah sebaya tu... yang seronoknya, masa lepas Gerak Gempur atau Ujian Percubaan PMR/SPM, aku akan pos bertukar-tukar kertas soalan dengan diorang. Kira additional exercise la untuk persiapan nak exams.
Dan aku juga akan hantar kad good luck bila nak exam. Macam satu aktiviti best gittew.

Bila aku kat boarding school, aku jumpa kengkawan yang dari sekolah pen pals aku, aku tanya la...camna orangnya... blablabla.
Bila dah masuk universiti, ada yang sama universiti (fakulti lain), so dapat la kitorang berjumpa. Yang lelaki, dah nama jadi boifren tu, confirm la aku jumpa.  

Yang lawaknya, bila tengok diorang dalam gambar dan live tak sama. Ada yang aku bayangkan orangnya tinggi lampai, rupanya genit comel je. Maybe sebab aku tinggi renjong kot, jadi sesapa yang rendah daripada aku, aku kira genit la. Hahaha.

Sampai sekarang aku masih keep in touch dengan diorang. Tapi ada yang aku masih tak sempat bertemu 4 mata.
Cuma tiap kali birthday diorang, aku automatik akan ingat kat diorang. Ye la kan..masa tu mana ada reminder kat Facebook. So, otak dah dilatih untuk ingat. Kalau kawan-kawan baru (era IT) ni, jangan harap aku ingat birthday diorang kalo bukan kerana reminder. Makin tinggi teknologi, makin lembab otak menghafal. Hahaha

Somewhere when I was 16 macam tu, entah macam mana, ada sekali tu aku dapat sorang pen-pal dari Günzburg, Germany. Masa playdate Lil Adam dengan Felix aritu, baru la aku tau camna nak sebut  'Günzburg' tu. Tu pun sebab aku suruh Rüdi, bapak Felix tolong pronounce. Kehkehkeh. Sedih kan? :P

Aku rasa aku dapat melalui IYS ni kot. 
Alaa..masa tu, isi borang with our details, and pen pals from which country yang kita nak. Aku tak ingat ada bayaran tak (maybe ada few bucks).



Masa tu budak laki yg dapat penpal pompuan boleh la cas ada awek minah saleh. Hahaha. Poyo giler.

Pen pal aku tu (Katharina) pompuan, so kitorang banyak citer pasal pompuan je la. Eh, citer pompuan bukan tentang lelaki ke? Aduiii..kantoi di situ.
Ada sekali tu, masa birthday dia, parents dia hadiahkan kereta Audi, walaupun family dia bukan la kaya. Giler nak tersedak aku baca. Ye la... culture kita, mana la mak bapak belikan kereta bila masuk umur 17-18.

Semua pen pals aku..aku masih simpan gambar diorang. Keratan akhbar yang ada muka diorang pun aku simpan lagi. 
Kalau ikutkan sentimental aku, surat-surat diorang pun aku simpan. Tapi mak jenis suka mengemas dan buang...so, tak dapek le aku nak bersentimental lebih-lebih.

Anyway... antara ayat favourite untuk mengakhiri surat kami masa tu adalah "Till paper meet pen again."
Tapi bila dah masuk era ber-emel-emelan, ayat tu jadi awkward... so kitorang memandai tukar jadi "Till fingers meet keyboard again."
Sekian la cerita nostalgia pasal pen pals aku.
Korang pernah ada pen pals? Cer citer skit.


Nuffnang ads

My Heartbeat