Wednesday, April 9, 2014

Cara mengenal berus bulu oink-oink

Time mandi adalah masa yang paling afdhol untuk menyental badan. Syaratnya, kena cari loofah atau brush atau apakebendasajalah yang sesuai.

Ada sekali tu, MrHubby pesan suruh aku beli satu. 
Belek punya belek, aku naik rambang mata. Ada macam-macam jenis... yang mcm sponge keras ada, yang mcm towel  bergumpal ada, yang macam glove pun ada. 









Mengenangkan semua jenis yang kat atas tu macam lembut sangat untuk menyental badan, dan kureng sesuai untuk menggonyoh daki di badan, kitorang pilih bath brush . Kalau jadi model iklan sabun Lux, boleh la lemah gemalai gosok-gosok dengan buih jer.  
Cenggini la rupa bath brush tu. 

Capai, terus gi kaunter, bayar...sebab dah dekat masuk waktu solat Jumaat.




Sampai ke rumah, masa aku nak buka bungkus tu... tetiba aku terbaca.

BRISTLE: WILD BOAR.

Whattttt?!!!!!!
:-O

Dah la b*bi. Bukan sebarang b*bi pulak tu. @_@
B*bi hutan. 
Huhu. 
Eh...guna perkataan 'khinzir' la. Sopan sikit. Hewhewhew

Konon mula-mula aku nampak jenama dia EcoTools, aku bayangkan... ooo, sebab guna bamboo. Ha elok sangatlah yang nature, environmental friendly.

Hadoiyaiiii..satu hal pulak kena pegi tukar balik kat kedai tu.
Nasib baik la kat sini, kedai/cashier tak lorat tanya kenapa nak tukar...tak boleh la tukar...blablabla.
So, aku just bawa resit dan cakap "I am allergic to this bristle!" dan dapat le refund balik. Kehkehkeh.

Anyway, aritu ada kawan aku share maklumat pasal cara-cara nak identify bulu khinzir ni.



Most cheap brushes dari China adalah jenis bristle (bulu khinzir).
Sebabnya? Ciri-ciri khas pada bulu khinzir ni sesuai dijadikan berus untuk mengecat, mewarna dan membersihkan rumah.

Ciri-ciri bulu khinzir:
  1. Bulu yang rimbun dihujungnya (lebih tepat hujung bercabang)
  2. Boleh diubahsuai dengan bahan kimia untuk menjadi lembut atau keras.
  3. Susah tertanggal dan jatuh atau cepat rosak.
  4. Senang didapati berbanding bulu haiwan lain.

Stiff, coarse and split ends. Itu key nya- secara fizikal la.
Kekdahnye, bristle daripada wilayah Chungking, China adalah yang terbaik untuk digunakan untuk mengecat.

Untuk calligraphy, biasanya orang guna berus bulu kambing atau biri-biri, sebab hujungnya tajam. Ye la kan...kalau bercabang, tak kemas la calligraphy 


Subhanallah.
Allah ciptakan bulu khinzir berbeza dengan haiwan yang lain. Mungkin hikmahnya adalah untuk memudahkan umat Islam membezakannya. 

Teringat aku zaman sekolah rendah dulu... kecoh kawan-kawan belek berus untuk water colour, kot-kot jenis bristle. 
Tapi kali ni... aku kelam-kabut pegi belek barang solek aku... cari berus blusher.  Nasib baik takde ciri-ciri fizikal macam tu. 
Fuh!!! Kalau tidak, harus aku tempek blusher pakai tangan jer.

2 comments:

  1. I pun terus check lps baca post u ni.. Mujur berus yg ade suci n bebas ba.. Eh.. Khinzir.. Hihi tq

    ReplyDelete
  2. Good info. Kena check bebetul klo nak beli berus lpas ni ☺

    ReplyDelete

Thanks for reading!
Feel free to leave comments here.

Nuffnang ads

My Heartbeat