Sunday, March 9, 2014

It could be us -_-

Adatlah kita... kalo nak travel ke mana-mana, mesti rasa excited. Especially kalau nak pergi vacation, or to a new place we haven't been to. Naik flight pulak tu. Harus la kan..takde orang nak kecoh sangat kalau pegi travel ke negara orang naik bas. 
Kalau style sekarang ni, kita check-in, kita selfie sambil sengih-sengih dan upload kat Facebook gambar sebelum berangkat. Mana le kita nak terlintas gambar tu mungkin gambar terakhir kita upload kan? T-T

Kalau ada orang yang menangis masa kat airport pun, maybe sebab sedih nak pergi ke tanah suci Mekah, atau terpaksa berpisah dengan orang tersayang sebab nak kena balik ke tempat belajar yang jauh. (Acecece..tetiba aku terbayang masa first time berjauhan dengan MrBoyfriend, sepanjang 8 jam dalam flight aku menangis, then rehat jap, sambung nangis balik.)

Semalam, bila satu dunia kecoh pasal berita MH370. Scroll up, scroll down... 95% adalah cerita pasal #PrayforMH370. Ada yang speku, ada yang share rumours, ada yang sampai 10 latest statuses posted semua pasal MH370. Begitu la betapa concernnya masyarakat kita, tak perlu jadi ahli keluarga atau kawan kepada yang terlibat, kita tetap kalungkan doa -- membuatkan aku terfikir, at least, bertuah jugak sebab ramai orang mendoakan.
Tapi tak kurang jugak yang marah-marah sebab share cerita dari sumber yang turun dari kerajaan langit. Tenggelam kejap cerita Hanez Suraya, lupa kejap kes DSAI, hambar jadi cerita Syamsul Yusof kawen, West Brom lawan MU pun jadi suam-suam teh O ais jer. Ye la kan... main klik share je. Nasib baik aku ada kawan yang memang keje dia mendapatkan berita dari sumber sahih, jadi takde la aku terkabur sangat dengan macam-macam versi yang orang share.

Yang aku terfikir bila baca berita MH370 tu... adalah it could be me. 
It could be us. 
Cuma kali ni, Allah tak pilih kita. Kita takde urusan untuk terbang kali ni. Hati kita tak digerakkan untuk vacation arini. Kalau ada pun, kita naik flight lain. Atau mungkin terlepas flight tu.
Aku teringat adik aku yang keje kat Qatar Airways. Walaupun bukan Malaysian Airlines, oh well... benda kalau nak jadi, naik la jet peribadi dengan dinding kebal sekalipun, tetap boleh jadi jugak.
Selalunya aku tengok Ina (dan kawan-kawan air crew dia) excited kalau roster keluar, dia kena 'buat flight' ke destinations yang best-best. Maklumlah... lawat tempat orang, syurga shopping, sapa tak suka? Aku pun suka!




Tapi peristiwa MH370 ni baru membuatkan kita terfikir, what if kita tak sampai ke destinasi yang tertulis kat boarding pass tu? What if adik aku tak balik-balik ke penginapan dia lepas report duty untuk kerja dia aritu?
Somehow itu jadi peringatan kat kita.

Aku jadi blur kejap bila dalam cerita MH370 ni, ada orang salahkan pilots. Walaupun possibility untuk human error is there, aku tahu pilots dah dilatih secukupnya untuk berdepan dengan situasi tegang macam tu. Dilatih untuk buat the best decision dalam masa yang lebih singkat daripada 0.05 saat yang diambil oleh Polis Angkasa Gaban untuk bertukar rupa.

Ada pulak yang sampai nak ban Malaysian Airlines. Erkk. Apa kau ingat airlines lain confirm takkan ada faulty and failures?
Ada yang kata, tak nak pegi China la kalau macam ni? Apakah?

Mungkin jugak error dari aircraft tu sendiri. Walaupun MH370 tu antara pesawat terbaru equipped with the latest technology, possible je ada kesilapan kat mana-mana. Kalau tidak, mesti pilots masih boleh communicate dengan air traffic controllers.
Lepas tu aku terbayang kejenuhan cabin crew nak menenangkan keadaan, sambil terpaksa explain balik kat passengers apa nak dibuat. Tu la, selama ni... masa safety briefing dalam flight, orang buat pekak je. Kalau dah gelabah macam tu, kebanyakan orang tend to melolong-lolong je, walaupun dah jelas menangis menjerit tu takkan membuatkan pesawat kembali stabil. 


Dan, paling aku sedih... bila aku tengok rakaman terakhir Adam Air (last few years) ni.... *sob sob*




Apa pun punca berlakunya peristiwa MH370 ni, kita kena ingat konsep "kun fayakun".
Kalau Allah nak benda tu jadi, jadi la jugak. Tak payah tunggu naik flight, naik kereta pun boleh eksiden. Tak naik kenderaan, duduk dalam rumah pun boleh kena earthquake, tsunami bagai. Duduk dalam gua pun, boleh mati jugak.

For MH370, semoga semuanya dalam peliharaan Allah s.w.t.
Dan semoga ahli keluarga diorang semua bersabar. Amin.
Jom kita terus berdoa.

7 comments:

  1. Sbg muslim, kita diajar utk redho...mati itu pasti, cuma x tau masa n mcm mana je...so..enjoy your life n be a good Muslim. .Insyaallah. .

    ReplyDelete
  2. too many speculations being made. kitorg dlm bidang aeronautic ni lagi la...selak semua buku teknikal nak pikir all the possibilties

    ReplyDelete
    Replies
    1. itu kalo tgk engineering-wise... if it is not, buku pun xboleh jwb

      Delete
  3. Time ni la ramai tetibe jadi reporter x bertauliah. X kene kat batang hidung sendiri mmg gitu la kot !

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalo sikit2 tu, aku boleh terima lagi. ni berderet2 ha updatesnye, termasuk la yg info pelesu. hahaha

      Delete
  4. Perangai orang kita cepat betul buat tanggapan yang bukan². Malas nak on wassap group. Banyak benda tak betul yang dicopy paste.

    ReplyDelete

Thanks for reading!
Feel free to leave comments here.

Nuffnang ads

My Heartbeat