Saturday, June 1, 2013

Anak-anak pegi disko. Why not?

Whoahhh... kecik-kecik dah pandai pegi disco!
Hahaha. Memang pun. 
In this case, Lil Adam's school organized a Disco Night, so we decided to let him attend it.


At first, he was reluctant sebab he wanted to save some money to buy a present for his best friend, Felix. (How thoughtful!). Tapi, aku dan MrHubby cakap, we could lend him some money, provided he finish his hafazan surah Al-Ma'un. So, kira on la.

 
 


Afterall, it was nothing pun... Buat pun kat gym, bukannya disco betul. Dan cuma ada belon.... ada music... limbo rock..chicken dance. 
Ada fancy stuff like lollies bag, soda, glow sticks, chips. Don't worry- no alcohols involved :P



Bila Felix and his sister, Sina dah sampai...baru la Lil Adam start berlari-lari tendang belon kat dance floor tu,

 

 

Kim and Tracy trying the limbo.
  

Queueing for the limbo with Felix and Wafaa.
 

Adam mengelat...siap mengengsot macam komando. Apa punya stail Limbo la ni? *facepalm"  


 
 Yours truly, Izzah and Najwa - mak-mak yang duduk tepi, observe anak bergumbira.

Lil Adam and Felix playing with the sticky dinosaur and sticky hand they got in the Lucky Dip.

  

Well, maybe ada yang kata "Astaghfirullahal 'azim. GILA APA? KECIK-KECIK LAGI DAH AJAR BENDA TAK ELOK!"

Alahhh... sebab namanya Disco Night ke, yang terus nak judge bagi hukum "Ishhh...TAK BOLEH! Harammm!!"
Kalau sekolah bagi nama "Music Bash" atau "Fundraising Dance"... tetiba terus hukum haram jadi harus? Gitu?


Cara aku maybe berbeza.
Aku memang sort-of biasakan anak-anak aku  dengan benda-benda yang masih dalam kawalan macam ni.
Aku biar dia tengok aku breastfeed, supaya dia tak anggap b(._|_.)bs sebagai sex object atau...
Contoh lain, aku biasakan anak-anak tengok aku bermesra (bukan beromen pun!) dengan MrHubby, supaya dia tak alami culture shock.

Memang la kita nak 'pelihara' anak kita daripada benda-benda tak elok. Tapi biar la secara beransur-ansur. Kalau dari baby, kita dah paksa pakai tudung... maybe nanti dah besar sikit dia rasa 'tak puas hidup tanpa pakai tudung'...hence that on-off scenario. 
Kalau dari kecik sebelum mumaiyiz, kita asyik tutup mata dia daripada tertengok pompuan pakai lingerie dalam iklan Bonds kat TV, maybe bila dah baligh sikit... pantang nampak pompuan seksi je, kena balik mandi wajib.


Well, aku bercakap berdasarkan pengalaman, pengetahuan dan observation. Well, experience is always the best teacher.  Selagi tak kena kat diri sendiri, kita boleh la cakap pom-pang-pom-pang sambil geleng kepala tengok orang me'lagho'.

Orang pegi karaoke je, korang bayangkan sebagai tempat 'minum', tempat gelap beromen-romen. Gitu?

I believe in showing them and say "Okay, this is _______. You see, there's nothing great about it."
Semoga dengan cara tu anak-anak aku tak alami culture shock dan terbabas dalam hidup.

3 comments:

  1. it's just an innocent school event, pada i la. kalo christmas mass tu, mmg i x bg.

    ReplyDelete
  2. setuju dgn cara u regarding "breastfeed - b(._|_.)bs sebagai sex object ....regarding "bermesra (bukan beromen pun!) dengan MrHubby, supaya dia tak alami culture shock"

    i pun buat benda yg sama gak, ank² akan refer b(._|_.)bs as NENEN SO pd diorg b(._|_.)bs tu utk nenen..so saper yg dedah tu dia akan cakap xmalu nmpk nenen..
    kalu bab kissing pun dia akn tutup mata(kalu nmpk dlm tv) pd diorg kalu kiss mama-papa-atok-nenen-makcik² diorg is ok..kira yg ada kena-mengena ble kiss..tp org lain xleh kiss - (tp ank aku ni suka kiss lips-2-lips dgn ank dara org ni) risau plak aku-aku salah didik ke?...wakakakaka

    ReplyDelete
  3. lips to lips dgn anak dara org?? OMG... hahahaha... bahaya bahaya... bab balik kena mandi wajib x menahan... ada eh yg smpi camtu sbb jakun terover...

    ReplyDelete

Thanks for reading!
Feel free to leave comments here.

Nuffnang ads

My Heartbeat