Friday, January 23, 2015

Etiquette tips for mak budak dan bapak budak

"Ooo..kalau tadi tu no manners, yang ni 'YES MANNERS LA KAN, PAPA?" 
Hahaha. Comel je Iman (anak menakan aku) dengan naive nya tanya papa dia, masa kecik dulu.

Sibuk je kita sebagai mak bapak ngajar manners kat anak-anak, kadang-kadang kita sendiri lupa manners dan etiquette bila dah jadi parents ni. 

Antara alasan fofular kita.... 
  1. Sebab busy/ banyak benda nak pikir
  2. Sebab stress 
  3. Sebab memang dasar plain ignorant

 Nah... ni aku compile etiquette (sesama parents) yang perlu kita ikut bila dah jadi mak budak or bapak budak. 

 

Jangan la asyik anak diaaaaa je -______-


Anak saya dah khatam Quran sejak umur 2 tahun. Sejuk perut mengandung. Mesti besar nanti jadi jutawan pulak. Tapi dia tak pernah cerita kat orang pasal kelebihan dia takut orang dengki nanti, santau pulak.

Tu la, anak saya pun hebat baq hang! Dah la boleh berjalan atas air dan ada lesen pilot walaupun baru umur 7bulan. Tapi dia tak bagitau kawan-kawan dia, sebab takut diorang semua nak free rides.


Bila bersembang dengan mak bapak lain, jangan le SS sangat. Asyik cerita pasal anak sendiri je. Duh! Macam kau sorang je ada anak. Huh! Dasar attention-seeker!
Sesekali tanya la jugak pasal anak diorang, baru la nampak caring!

19 Simple Rules Of Etiquette All Parents Should Follow

Sounds familiar? Hahaha

Meluat gak kalau semua anak dia je hebat. Sembang kencang sangat, sampai KLCC pun boleh goyang. Grrr....
Aku selalu ingat this rule masa gathering, supaya orang tak bagi first bad impression masa mula-mula kenal. Hahaha

Kalau dengan orang yang belum ada anak, agak-agak la sembang tu

Sikit-sikit, sudah la. Tak semua orang yang dah kawin, tapi belum ada anak excited nak dengar kisah 1001 malam pasal anak hang sorang.
Maybe boleh buka topik lain- tentang aktiviti masa weekend ke, kat mana nak makan mee udang sedap ke, tentang tempat best nak gi travel ke. 

Pernah gak aku ngan laki aku pergi housewarming rumah si X ni. Laki dia punya la beruk kera sumbang, boleh sepatah haram tak bercakap dengan laki aku yang dok kat sebelah dia punya la lama. Walhal sama-sama ada anak.



Kalau dah blur sangat... bak kata Sudin, buat la cerita tentang ikan berlaga ke, kumbang terbang ke...



 Kalau anak kita pergi rumah orang (sleepover or playdate)...

At least, call/sms la sekali untuk check keadaan. Just as a courtesy. Takde la nampak sangat macam mengambil kesempatan pergi lambak anak kat rumah orang, dan terus senyap sampai time nak jemput balik.
Macam aku, biasanya aku whatsapp gambar dan update sikit the parents what's going on (anak-anak tengah main apa, dah tidur ke belum, dok makan apa, etc.) kalau ada yang datang playdate/sleepover.

 

Laaa... Ingatkan semua free. Eh, tak ehhh? 


Kalau ada events/activities yang kita tak sure free atau kena bayar (playgroup ke, bawa anak kita keluar jenjalan ke), just touch base beforehand. Kalau pun ada orang bayarkan, offer la kot-kot boleh chip in sikit.
19 Simple Rules Of Etiquette All Parents Should Follow
At least, kalau everything has been covered, kita boleh ucapkan terima kasih sebab ajak anak kita.

I remember at once, Maryse siap datang bawak purse lagi masa nak drop Felix kat rumah aku... tanya how much nak bayar, sebab aku bagitau dia nak bawak bebudak tu tengok movie dalam kereta aritu. Takde la aku minta dia bayar pun, bcoz aku dah bayar harga tiket tu, but it's a courtesy la kan dia tanya tu.

 

Kalau ada invitations, jangan lupa RSVP


Style orang kita, main terjah je ke majlis orang. Jarang RSVP. Kekadang tu, jemput sorang... tapi dia bawak 5,6 orang yang lain (yang kita langsung tak kenal). Gulp!

19 Simple Rules Of Etiquette All Parents Should Follow

Bukan apa, kan elok kalau RSVP dulu... Sepertimana kita risau takut makanan tak cukup, atau terbazir sebab banyak sangat, kita takut party goodie bags tak cukup... macam tu jugak la orang lain.
So, kalau boleh, RSVP la. Senang orang nak kira siap-siap.


Read: 
RSVPRépondez s'il vous plaît a.k.a "Reply if it pleases you" or "Reply please"

 

Dan... kalau majlis tu menjemput sorang anak je, jangan le gatai menghantar se-batalion anak yang ada


Aku pernah buat birthday party untuk budak-budak sebaya Lil Adam je (yang dah boleh bawa diri sendiri) supaya aku tak terkelam-kabut top-up makanan, uruskan games.
Ada parents yang bijak, dia tak hantar pun anak dia yang sorang lagi sebab dia ingat aku cuma jemput yang sebaya Adam je.  Kesian pulak, walhal anak dia tu dah pandai bawa diri.
19 Simple Rules Of Etiquette All Parents Should Follow
Ada yang sengal pulak... aku tak jemput si X (sebab obviously anak dia masih kecik dan clingy dengan parents), si Y pulak pegi counter check "Eh, tak dapat ke invitation daripada Is?"
What-the-fotosintesis betul la! Memang dasar Melayu betul!


Kids only or Adults only
Kalau macam birthday party budak-budak yang hanya cater untuk kids, mak bapak tak payah la bersidai kat tepi tu. Contohnya kalau buat majlis kat fast-food restaurants. 
Kan awkward?! 
Nak ajak, tak patut... sebab semua kids je dan akan incur cost. 
Tak ajak pun, ishhhh...nampak obvious sangat. Awkward la!

Aku sendiri pernah terpaksa tak pegi my friend's big day, hanya sebab konsepnya jemputan untuk 2 adults. Aku bagi alasan lain, sebab masa tu aku tak sampai hati untuk tinggal Lil Adam kat sitter/nursery hanya untuk attend majlis malam-malam. Dan aku tak sampai hati nak rosakkan majlis orang. Hehehe.
So, aku faham-faham sendiri la. Takde la pulak aku nak tanya, sebab it's just gonna put her in a bad spot kalau terpaksa jawab "Oh, sorry la, no kids allowed." atau terpaksa kata "Boleh bawa kids" (walhal anak aku sorang je nanti kat situ)

 

Sports Day, or during games on Family Day

Oh well, this surely reminds me of one of the episodes of Everybody Loves Raymond. LOL
Masa main games/sports, kita mak bapak budak ni bagi support dan encouragement je la. Jangan emo sangat, sampai ajar anak mengelat kerana nak menang. 


Kalau ikutkan, aku ni kira competitive la jugak. Apa-apa hal, nak suruh anak pulun buat the best. Tapi memang sakit hati gak la masa Sports Day awal tahun aritu, tengok ada sorang adult ni masuk dalam team budak-budak dan mengelat sebab nak bagi team dia menang. Rasa nak je tunjal-tunjal kepala dia.
Tapi terpaksa la aku berlapang dada, dan ajar anak... it's okay not to win all the time. 
That way, anak aku takde la menghentak-hentak kaki kalau dia tak menang. Lega!


Bawa keluar anak yang melalak dalam panggung wayang/ restoran

Cer fikir sikit..berapa ramai thoughful parents yang sanggup tak makan kat restoran (esp. fine dining) sebab tak nak ganggu suasana orang lain. 
Berapa ramai yang sanggup download pirated movies tengok kat rumah, semata-mata tak nak anak dia bising menjerit-jeirt dalam panggung wayang dan kacau orang lain. 
So, kalau anak kita menangis/buat bising... bawa la ke luar jap. Bila dah okay, baru bawak masuk balik.

Tapi kalau anak melalak dalam masa dalam flight, jangan le bawak keluar pulek! Hehehe.

 Key: BF moms insyaAllah takde masalah ni, sebab if anything goes wrong, sumbat!!!Kan?

Pick up after your kid at restaurants.

Pick up after your kid at restaurants.

Aku teringat cerita Acik (abang aku) masa dia keje kat Kenny Rogers dulu, ada budak dengan riangnya meng-kecai-kecaikan muffin siap tabur-tabur lagi. Dan mak bapak dah jenis tak larat nak hadap, atau memang jenis "Lantak la, nanti ada orang tolong cuci/kemas!"
Kalau agak-agak kerek sangat tak nak tolong kemaskan/ bersihkan, at least leave a big tip.  
Kalau rasa laaaagi mulia, tolong tip pelanggan-pelanggan lain yang ada kat restoran tu sekali, sebagai tanda penghargaan sebab they have to refrain themselves from melempang your no-mannered-kids.

 

If your kid moves stuff around at a store, put it back.

If your kid moves stuff around at a store, put it back.

Don’t make extra work for people.
Jangan blah macam tu jer.


Sick? Stay away
Kalau anak kita tak sihat, just keep them home la. Kang bawak keluar, berjangkit pulak kat anak orang lain.
Lepas anak kita sihat, anak orang lain pulak sakit.   
Kalau orang buat macam tu kat kita, tau pulak kita hangin.


Food allergies alert

Budak-budak jaman sekarang ni ada yang ada peanut/soy/egg allergy, gluten-intolerant, lactose intolerant...blablabla. Punya la berjela-jela listnya.
So, kesian la sikit. Kalau dah tau anak kita akan makan benda-benda tu masa kawan-kawan dia ada kat keliling dia, bagi je la makanan yang not-in-the-list. Jangan la takdak akai sangat nak bekalkan nuts kalau satgi membuatkan anak orang lain tergolek dock. Bagi anak kita it is just a delicious food to eat, tapi bagi anak orang lain...antara hidup dengan mati. 
Alaa... kalau ignorant jugak, just imagine sama la macam kita rasa kembang tekak kalau kawan anak kita yang dok kat sebelah makan b*bi! Habis cerita.


Kepimpinan melalui tauladan

19 Simple Rules Of Etiquette All Parents Should Follow
Kids don't remember what we tell them to do/or not to do.
But they will remember what they see us doing.

Betul tak?


The magic words

19 Simple Rules Of Etiquette All Parents Should Follow
Jadikan kebiasaan.
Please.
Thank you.

Jangan tanya overly personal questions


You tak nak anak lagi ke? Kan dah 8 tahun dah kawin.
Eh, you tak BF anak you? Kesian dia minum susu lembu je.

Wahhh... Joyah sangat kan?
Aku cili mulut tu kang!


WHATTT?!! PECAH?!


Biasanya orang akan berbasa-basi cakap "Alaa...budak-budak je. Takpe la."

To me, that doesn’t change the fact your kid ruined something that belong to others.

If your kid breaks something, replace it.
Kalau pun barang tu tak mahal, maybe ada sentimental value (e.g. hadiah daripada orang yang tersayang, dibeli dari tempat jauh, dibeli masa pegi honeymoon, etc.). So, respect la sikit.

Ada sesetengah mak bapak yang jenis buat bodo je. Pinggan kat rumah aku pernah pecah masa ada ramai orang datang. Si anak pecahkan, dan si mak... sampai sekarang buat derk saja! Hoihhh... Pinggan Corelle kot. 
Takpe..takpe...ni aku tujukan pantun ni kat mak bapak budak tu...
Pecah kaca, pecah gelas,
Dah pecah, kalau hang tak ganti, nanti aku balas!


Stay calm bila orang komen pasal anak kita

Forever terpasak kat kepala aku ni... masa sorang makcik ni buat remarks pasal anak aku.
Puncanya, I lost my temper masa Lil Adam terbalikkan easel kat rumah orang. Silap aku jugak la, memang nobody's hurt dan barang pun takde la 100% damaged, tapi sebab aku tak nak orang anggap aku tak larang anak aku, so aku pun marah la.
But oiiii... that doesn't give her a permit to say "Kalau anak-anak nakal macam ni... baca ayat (surah blablabla...)"
C'mon la makcik. Kau tu dah tahap makcik, takkan fail sangat nak guna terms "aktif" atau "hyper" atau "ligat" supaya tak obvious sangat!

19 Simple Rules Of Etiquette All Parents Should Follow
But the key to this situation is to stay calm.
Aku pun tak tau camna aku boleh calm masa tu. 
Kalau ikut baran aku ni, memang time tu aku dah sound balik "Makcik confirm ke nanti cucu-cucu makcik tak nakal? Tu pun kalau anak menantu makcik tak mandul kan?"



Evil gila kan? Takpe... kita tunggu dan lihat je nanti.
Bahahaha

Sekian sahaja guide untuk mak bapak sekalian, dengan ucapan... janganlah jadi mak bapak yang buta perut (walaupun aku tau perut memang takde mata)


3 comments:

  1. "Kalau dengan orang yang belum ada anak, agak-agak la sembang tu" - saye byk kali kena ni, tapi lagi best bile dia bersembang kemain rancak pasal anak memasing tibe "aida senyap je.. kenyang sgt ke ". tak tau nak buat reaction mcm mane.

    ReplyDelete
    Replies
    1. sabor je la Aida. kalo kena lagi, cer try cakap..."akak ni mmg inspiring la. bila saya ada anak nanti, saya pun nak berdegar2 sembang kencang mcm akak. confirm org meluat"

      hahaha

      Delete
  2. Best...baca terus apply kat diri sendiri....rasanya 9/10 semua penah jadi...lagi part makanan berterabur kat lantai tu....tu paling selalu kot...hadoi...kene la ubah ye dak...tul tu jangan tambah keje orang lain...

    ReplyDelete

Thanks for reading!
Feel free to leave comments here.

Nuffnang ads

My Heartbeat