Monday, October 27, 2014

Walk together-gether for equality

♫ ♪ Jaaaalan....jaaaalan....
Jalan-jalan...
♫ ♪ Cari pasal ♫ ♪

Eh...bukan. 
Yang ni jalan-jalan secara berjemaah untuk mengelakkan orang cari pasal.



Sabtu kelmarin, kat Elder Park... ada event WALK TOGETHER (to Rundle Park).

Actually, it's an annual event by Welcome to Australia, to promote multiculturalism and acceptance.
Ye la kan..dah segala bangsa dan agama dok kat sini... bawak-bawak la hidup hamoni, aman damai menjunjung rukun (what-the is 'rukun' in this scope, aku pun tak faham. Dulu main taram ja guna frasa macam ni untuk buat karangan. Wakakakaka. Sekarang baru aku terfikir, nape tak pasal-pasal ada 'rukun'. Rukun Iman? Rukunegara? Rukun Tetangga?)

Whatever lah. 
Yang penting jangan jadi macam negara ehem-ehem tu, yang konon bangga dengan masyarakat majmuk berbilang kaum, tapi kecoh dok tuduh orang lain pendatang dan penceroboh!
Eh.


Macam-macam sepanduk and signage ada to show their support for fellow Aussies from all races and religions.
 

The T-shirt reads
 "WELCOME TO AUSTRALIA... for those who've come across the seas"

Ramai jugak yang datang.
Mostly from persatuan-persatuan diorang lah.
Aku? Aku cuma mewakili Persatuan Orang-orang Cun je. Heh.




Woh... darjat photographer ni paling tinggi ahh time tu.
Nak dapat shot bagus punya pasal.



 Spot me!

There I was. Hehehe


Tahun ni kira fokus lebih la atas 2 sebab
  1. Pasal political climate
  2. Pasal orang cuak/suspicious kat Muslims

Yang no.1 tu memang kecoh la bila the new PM, Tony Abbot jenis yang tak welcome refugees.


Yang no.2 tu pulak- some said it's worse that it's ever been masa lepas 9/11 dulu. 
Aku so far Alhamdulillah tak pernah lagi encounter yang pelik-pelik.
Kalau kena verbal abuse, memang siap la aku basuh orang tu.


The banner that reads 'Smash Anti-Muslim racism'

 Yours truly and the volunteers....



There was a performance by Gotye at the end of the walk, tapi aku tak kuasa tunggu dah.
Panas wehhh.

Spring ni patutnya lagi sebulan. Tapi sekejap macam dah masuk summer, sekejap kena berjaket bagai.
Huhuhu.

No comments:

Post a Comment

Thanks for reading!
Feel free to leave comments here.

Nuffnang ads

My Heartbeat