Monday, July 27, 2015

Annyeonghaseyo! (Seoul -Part 1, conference)

DAY 1

Berjanggut dan kesaq ketiak menunggu aku post entry pasal gi Seoul aritu. Haishhh...
Anyway, setelah nyaris mencium lantai KLIA aritu... ni la kesinambungannye....

Naik bas dari airport... sambil sembang-sembang dengan Yahya, plan apa nak buat... tapi takde mood nak snap gambar sangat... sebab rasa tak sedap badan. 
Anyway, akhirnya sampai le kitorang ke Gangnam. Benti kat Wooseong station, lepas tu tersesat barat. 


Konon tak boleh mengharapkan local Koreans yang tak reti cakap English, so kitorang akhirnya ditolong oleh sorang mamat Korean yang pernah study kat USA. English memang berabuk la. 
Malangnyaaaa.... dia punya sense of direction out. Huhu.
Dah lintas jalan ke kiri ikut arahan dia... penat berjalan heret luggage... last-last tanya sorang lagi yang tak reti cakap English, dia tunjuk arah lawan. -____-
Satu bagusnya orang Korea ni, walaupun macam ayam ngan itik bercakap, tapi diorang sangat besar hati cuba nak tolong kita. 

Anyway, setelah kembali ke jalan yang benar... kitorang pun sampai kat Urban Place Gangnam. 
Aku kan dapat free accommodation provided by the conference organiser, so mana-mana pun aku tak kisah la...

Tapi...biliknya..... lawaaaaa!!!
 
Urban Place



 dan bersihhhhh...

 ....dan kemassss.....Siap ada mini kitchen, mini bar, ample space in the wardrobe sebesar-besar alam... free wifi.Hah. Nak apa lagi?
Terus aku rasa nak tido.
Tapi hasrat terbantut, maybe sebab adrenaline membuak-buak. Hahaha.
So, aku mandi dan berehat je. 
Petang sikit, baru aku bajet macam orang kaya.... membelek duit untuk bawak shopping. Hahaha




Gangnam
 
Alrighty. First and foremost, aku ngan Yahya rancang nak explore area Gangnam sajork. 
Beli barang makanan sikit... dan survey harga barang.

So, ni la dia peneman aku...cum tukang layan aku utk amik gambar...hehe
 


Puas tanya sana-sini, last-last sampai la ke supermarket kecik.
Buah-buah murah la jugak... dan konon nak stay healthy masa di tempat orang, aku pun beli buah ngan sayur, besides seaweed and snacks.
Aku nak beli yoghurt drinks pun terpinga-pinga sebab labelnya semua dalam font Korean yang bulat-bulat tu. Aku tanya sorang makcik tu...dia geleng-geleng tanda tak tau nak explain camna. So aku tunjuk both products, tunjuk thumbs up, thumbs down... masalah selesai
 Kahkahkah. Memang lawak.

 



Telur dijual 3 bijik-3bijik je. Hahaha. Forever alone sangatttt. Aku kat Adelaide ni, sekali beli terus 30 bijik.

Lepas tu, jalan-jalan lagi... sampai kat The Face Shop.
Niat asal nak tolong belikan facial mask yang ada orang pesan... sekali dengan aku sekali borong segala skin products. 

Yang lawaknya, kan selalu sales assistant akan annoyingly mengacau time kita memilih barang. Tapi yang ni.. sebab language barrier, dia berdiri je sebelah aku. Hahaha


Bila aku dah start tanya itu ini..baru dia  recommend. Tu pun sambil explain in Korean. Haram sepatah aku tak faham-- so pakai broken English dan sign language je la.

Lepas memborong, aku dapat free gifts. 
Lepas aku tambah lagi beli,  dapat lagi free gifts... Wahahaha. sungguh girang rasanya!

So, apa lagi? Selfie sikit dengan diorang.


 Hasil memborong, beg di tangan kiri dan kanan. Walhal baru berhenti kat satu kedai.


Yahya pun terpengaruh membeli facial mask untuk Iin. Seronok jugak bila tolong bagi opinion untuk kawan lelaki shopping untuk bini. Hahaha.

Then, baru la kitorang start explore kat Gangnam Station.
Tempatnya ala-ala KL Sentral. Menarik gak. 



Berhenti rehat dulu pekena Chatime.
Niat di hati nak beli baju... tapi kali ni, kena pilih yang betul-betul ada X-factor. Kalau tidak, tak sempat apa, aku jemu pulak nak pakai-- membazir je.


Malam tu..balik ke hotel.... makan lebih kurang, tengok TV sambil muka bertampal facial mask sampai ke pagi. 
Kalau kat rumah, dengan anak-anak, kekadang tu tak sempat nak ber-mask, ber-lotion bagai. So time away macam-macam ni la aku bawak segala produk dandanan diri.


DAY 2

Hari ke-2 di Seoul. 
Mula-mula kita isi minyak dulu kat cafe hotel. Makan lebih kurang, sambil bincang dengan Yahya.



Dongdaemun

Mula-mula ke Dongdaemun. Fefeeling tourist sangat...dalam train pun nak bergambar.






Tak tau pulak kitorang, kalo weekend kedai buka lambat macam kat Aussie. Maka berpusing-pusing la kitorang untuk kill the time sementara tunggu kedai buka.






Then, masuk le ke shopping mall Migliore.
Yahya menerai-nerai suit nak dibeli untuk dipakai masa present. Acecece....

Aku beli gak untuk MrHubby... malangnya tak lepas tang dada. Bukan tang perut. Kalau kurus pun, dada takkan kurus... huhuhu. Apa boleh buat, rugby player kekdahnye.

By tengahari sikit, we went back to the hotel... siap-siap untuk ke COEX (the conference venue).




Opening ceremony

Yang bagusnya, conference organizer sediakan shuttle bus untuk ke COEX. So, tak payah la susah-susah naik train.


Mula-mula kita register dulu....
Dapatkan conference satchel, dan tuntut duit untuk airfares.
Ni yang aku seronok datang ICOH ni--- dah la conference fee waived, accommodation dapat free, airfares -partly reimbursable! Alhamdulillah....



Lepas tu. masuk la ke auditorium untuk perasmian.


Opening dia sangat da'bomb!
Terus aku fikir...err... kalau Aussie jadi host ICOH nanti, kena buat gah cengini la gamaknya ye.


That black thingy--adalah untuk dengar translation kalau speaker berucap dalam bahasa asing.


Masa majlis tengah berjalan... aku keluar jap, pasang poster aku.
Sempat lagi selfie dengan AJK yang tolong tampalkan. Dia kata poster aku bagus... Walaupun logiknya maybe dia cakap ayat yang sama kat semua poster presenter, lantak la kan?! Hewhewhew.



Habis opening ceremony, ada welcoming drinks/dinner.

Aku malas nak stay lama-lama... sebab sakit kaki pakai kasut baru.
Tapi, sempat la bergambar dengan dua-dua boiprens aku.

Yang kiri tu SV aku... yang kanan tu yang nyaris-nyaris jadi SV aku kalau aku buat PhD kat Korea dulu.


So, balik ke hotel... aku lepak tengok TV sambil makan dinner ala-kadar. Siap Yahya hantarkan nasi lagi. Terima kasih, mas. Ngehehe.



DAY 3

Okay... about to start tukar gear.
Breakfast dulu... siap ada kimchi untuk breakfast, okayhhh...

Briefing for poster presenters

Then, rushed to COEX for a briefing session for poster presenters.
Meja aku sangat harmoni... Mexican, Belgian, Japanese, Moroccan dan entah dari mana lagi.


Orang sibuk dok briefing, aku sibuk selfie. Ngeee... almaklumlah, blogger!


Lepas tu, attend la any parallel sessions yang agak-agak related dengan bidang sendiri... dan tolong jaga booth Aussie.
Booth ni adalah untuk promote and help with the bidding (wakil Australia la katakan!)  untuk jadi ICOH host in 2021. 
Haaaa... lambat lagi tu. Tapi dah start planning dah. The next host is Dublin (2018).



COEX Mall

COEX tempat conference ni sebenarnya bersambung dengan tempat shopping. Since Yahya was busy preparing the materials for his oral presentation, petang tu aku pun meronggeng ke COEX Mall dengan liangmoi, Sharon.

Walaupun Sharon ni attached ngan UniSA, sebenarnya aku tak tau pun Sharon pun gi ke conference yang sama. Tau-tau je nampak check-in kat area-area kat Seoul. So, baru la buat plan untuk berjimba berjemaah.


Mula-mula tawaf kat butik-butik orang kaya.... lepas tu makan aiskrm green tea! Nyummm...



Bongeunsa Temple

Sementara nak tunggu shuttle balik ke hotel, kitorang pegi ke Bongeunsa Temple kat seberang jalan.
Cantik temple nye.








DAY 4 

Hari penting-- kita mulakan dengan makaaannnn bersama ibu-ibu dari Indo!!!



Poster
Kenapa aku kata hari penting?
Sebab hari ni adalah hari aku kena berdiri terpacak tepi poster aku untuk bertemu judges.
Habis present nanti, baru kita buat plan untuk mengular. Buat yang wajib dulu...


Yours truly with Aida, the Mexican whose poster was next to mine.
Dia ni professor katanya. Terus aku rasa macam semut di dalam tanah. Maklumlah... aku kan buah cempelak li lua paga saje nye pun. Hukhukhuk



Then I was visited by the judges separately, Susan and Bill.
Err...sebenarnya aku tak sure pun Bill tu judge aku. Tapi aku explain je la kat dia segala toknenek pasal study aku tu.
 
Abis present, menyibuk kat Aussie booth....


...  attend one of the sessions with MIHA President, Kak Sabrina.


Lepas tu, rush balik untuk siap-siap pegi Korean Night dinner.

Korean Night


Us with Kanami and Sarven.





Yummy food!
Great companions....


 and awesome performance!


Ada jugak talk drp Buddhist monk.
Dan last sekali...ada trip berjalan ke Bongeunsa Temple.

Aku dah malas nak pegi sebab perut dah kembung... lagipun kan aku dah pegi sehari dua lepas. Hehehe.

Masa dok tunggu shuttle nak balik tetiba ada mamat Mexican ni ajak bergambar pulak.
Eh.
Siapa kao? Loyer? Majistrettt?

...to be continued

No comments:

Post a Comment

Thanks for reading!
Feel free to leave comments here.

Nuffnang ads

My Heartbeat