Monday, February 16, 2015

Karaoke- apa yang best, tak best?

Lepas sorang, sorang. Kalau hari tu Saz, kali ni dengan kembalinya Shifa ke pangkal jalan Malaysia for good last week, maka berkurang la sorang lagi geng aku untuk men'torture vocal chord'.
Haishhh...susah la macam ni. Kalau Adelaide panas macam dua hari lepas sampai cecah 38'C, terpaksa la harapkan suara aku je untuk panggil hujan.


Karaoke.
Ka-ree'ow-kee, atau 'kariyoki' je la, walaupun bunyi macam kejadah apa kena-mengena dengan kari pulak? Tau la rindu kat kari mamak Shaaz TTDI Jaya. Muehehehe.
Nak senang, aku sebut 'karok' je. Baru la urban sikit. 
Heh.

That's one of my pastime (gicchew!) untuk destress sambil buat PhD ni.
Nak pulak kalau tension lepas meeting dengan SV, memang sesuwei la sangat.


Aku tau, ada orang pandang slack kalau dengar orang pergi karaoke.
Almaklumlah..kat Malaysia, namanya Pusat Hiburan Keluarga dan Karaoke. Orang tak nampak perkataan keluarga, orang nampak hiburan je.

Pernah sorang hamba Allah ni datang rumah aku, tapi kitorang lambat buka pintu, sebab kuat sangat volume TV tu (tengah tengok movie apa ntah). Bila buka pintu, dia tanya "Tengah karaoke ke?" (ala-ala cynical gitu). 
Mujur laki aku yang buka pintu, so laki aku sengih-sengih je. 
Kalau aku, mau aku 'basuh' pulak dia "A'ah.. tengah 'karaoke' dengan laki aku?" sambil buat tangan buat 'air quote' dan muka buat smug face.
Kahkahkah.

Aku tau, maybe sebab orang lindungan Kaabah tak pernah jejak kaki ke situ, so diorang bayangkan karaoke tu ala-ala tempat dangdut ke serve liquor ke, hapa gamaknya. 
Alaa... aku pun dulu judgmental jugak. Tempat pool/snooker, pub dining pun aku rasa macam "Homaiiii.... tempat apakah ini?"
Tapi bila aku experience sendiri, memang takde menda pun.

Actually, agak lambat aku mula kenal karaoke ni. Masa tunggu SPM kot, kalau tak silap. 
Time tu, kat BM ada dua je tempat karok. Satu kat belakang deret Maybank (sekarang dah jadi area Bandar PERDA), satu lagi tang mana ntah. 

Masa tu, aku pegi dengan kawan aku, Bid.  
Karaoke jaman tu memang old fashion. Kena pilih lagu siap-siap sebelum masuk ke bilik. Buka buku/file yang ada list nama lagu/artis... tulis kod, dan masuk melalak. 
Giler punya old skool ahhh. Aku rasa jaman sekarang, kalau pakai buku lagi.. mesti tebal nak mamf.



Bid ni suara sedap. So, dia je la yang nyanyi. Aku terkulat-kulat je walaupun berkali-kali disuruh nyanyi. Sebab aku tau, kalau aku nyanyi, confirm BM akan banjir. Almaklumlah, dah sama taraf macam katak panggil hujan.

Okay.
Antara benda best dan tak best yang aku perasan dalam karaoke ni adalah.....

Malu

Aku mungkin tak nampak pemalu sangat, tapi sebenarnya aku ada kemaluan asal-usul aku berkecimpung dalam bidang seni suara ni (Acecece!!), itu la hakikatnya. 
Dulu-dulu, aku boleh ikut orang pegi karaoke, tapi sepanjang 2,3 jam tu.. satu lagu pun aku tak sumbangkan. 
Sebab suara aku dah sedia sumbang. Hahaha.

Tapi kalau untuk kawan-kawan yang malu, aku bagi tips ni...
Korang pilihkan lagu yang agak-agak senang dia nak nyanyi. Yang dia suka, atau dia tau lirik. Contoh strategi yang aku amalkan masa awal-awal nak hasut MrHubby ber-karok dulu, aku pilihkan lagu AXL'S atau lagu Cinta Pantai Merdeka yang meleret-leret jiwang tu.

Nasib baik karok kat Adelaide ni takde banyak lagu baru. Kalau tidak, confirm aku dah pilih lagu-lagu yang selalu aku nyanyi dengan MrHubby dalam kereta sambil terkekeh-kekeh, macam lagu "Tapi sayyyiaaangggg..."   tu.


Fine. Lagu tu bukan la baru sangat pun.. LOL


Suara katak

Memang orang kata "Alaaa...karaoke ni untuk suka-suka je. Tak payah suara sedap!"
Memang pun. Sebab tu la ada calon-calon AF yang tak sedar diri pergi audition dan buat statement "Saya datang audition sebab kawan-kawan cakap suara saya macam Jamal Abdillah!"
Kahkahkah. 
Confirm kawan kau nak mendajal kau, dik!


Pernah aku keluar (in group) dengan sorang personaliti TV ni , tapi setiap kali aku diacu mic je, aku rasa macam "Habis la.. confirm aku akan memalukan diri sendiri!" so, aku tak pernah nyanyi depan dia.
Harus la kan. Dia presenter, suara dah tentu sedap.
Suara aku ni? Kalau bagi lecture dalam hall pun, aku pernah cakap kat students "I'm sorry you have to listen to my voice in the next two hours (or so), because I myself don't like my voice with mic, especially!!"

Tapi ada sekali tu je, kawan dia pilih lagu duet, so aku beranikan diri menyanyi jugak. First time la kiranya. 
Si presenter ni tak puas hati, terus bebel... "Selama ni aku suruh dia nyanyi, tak pernah pun dia nyanyi. Tetiba dengan kau, dia nak pulak!"

Tu la..the key is - pilihkan la lagu yang tak menyerlahkan ke-kodok-an suara anda!



Video clips macam ^$#*!(^&#@

Aku mungkin tak reti bab-bab seni macam ni, tapi kalau model tu muka pun tak berapa nak segak dengan baju ala Bangla, takat adegan kejar-mengejar pasangan bercinta, tadah muka dari start sampai habis lagu.. Alahaiiii... penat mak, noks! 

Paling tak boleh blah, aku pernah tengok video clip lagu apa ntah, sepanjang 5 minit lagu tu, si pompuan model (model ke?) cuma tadah muka sambil pegang air singgit segelas macam beli kat pasar malam tu. 
Dasar bajet murahan! 
Tapi kira nasib baik jugak la dia tak beli yang bungkus plastik, ikat tepi. Hahaha.
Kalau aku ingat tajuk lagu tu, confirm aku tempek kat sini.

Video clips yang selenga macam tu biasanya jadi bahan aku ngan kengkawan, sambil nyanyi sambil kutuk.
Contoh kutukan "Patut la awek dia cari orang lain. Dia tak hensem rupanya! Hahahaha."

Biasanya bila pilih lagu, aku dan kawan-kawan aku suka video clips original artist tu sendiri. Baru la feel sikit.
Boleh perasan suara macam artis tu, walaupun hakikatnya, guruh dah start berdentum, tanda hujan nak turun.

Dia laaaagi!

Aku tak pasti dengan kaki karok lain, tapi biasanya dalam ramai-ramai tu, akan ada sorang yang ala-ala ada Super-Glue kat tangan dia, melekat kat mic. Dia soranggggg je nak nyanyi.

Kalau suara tu suara emas, macam Hazreel, aku tak kisah la. Tapi kalau dapat yang ala-ala pitching ke laut, tempo ke mana... aduiii.... derita batin aku nak tunggu 5 minit berakhir!

BTW, Hazreel ni... kalau dia menyanyi certain lagu yang aku suka, aku feel sangat. I mean, bukan je tak sakit telinga, malah aku menanti-nanti nak dengar.

Dalam geng karok aku, jarangla aku jumpa orang SS macam ni. Kalau ada, dah tentu that would be the first and the last time aku karok sama-sama.




Lil Adib ada jugak gaya kalau pegang mic tak nak lepas.
-_____-
Tapi apakan daya... aku kena la pujuk baik-baik supaya dapat nyanyi jugak. Huhuhu



Lagu cari makan

Setiap penyanyi (read: singer-wannabe), mesti ada lagu cari makan, a.k.a. lagu yang konon paling-ngam-dengan-suara dia.

Untuk Lil Adam, lagu dia gak limited la.
Satu, sebab dia cuma tau lagu English je.
Dua, sebab dia nak lagu-lagu baru je. Alaa..baru hidup 7 tahun lebih, berapa banyak lagu je yang dia pernah dengar kat radio kan? Tapi dia suka nyanyi lagu 'Perhaps, Perhaps, Perhaps' dengan aku.


Untuk aku, lagu cari makan... standard la. Mesti lagu jantan. 

Tapi tak syok la jugak kalau 10 kali pegi karok dengan kawan yang sama, 11 kali dia nyanyi lagu tu. Macam la takde lagu lain. 
Selalunya aku try avoid lagu yang sama, unless kalau aku pergi dengan group kawan yang lain.

Masalah besar kat sini adalah..kalau aku pilih lagu X, kawan aku kata "Lagu apa ni weh? Tak pernah dengar pun!"
Lagi hamsap kalau dia kata "Ni lagu zaman kau ni, aku tak lahir lagi." 
Walhal aku punya range lagu start dari zaman pop ye-ye dan Engelbert Humperdinck, sampaaai la ke lagu-lagu jaman sekarang (walaupun tak semua lagu baru ni kena dengan jiwa aku).
Aku rasa kawan aku tu masa kecik-kecik dulu, dia dengar lagu Enjit-enjit Semut dengan Tepuk Amai-Amai je kot.


So demi mengelakkan telinga menanah dengan statement kawan-kawan, pemilihan lagu mesti dibuat berdasarkan era kawan-kawan karok juga. 
Contohnya, kalau aku pegi dengan students, aku pilih la lagu-lagu 1990's onwards. Tak la nampak ancient sangat! Hewhewhew.
Kalau pergi dengan yang berumur sikit, baru layan Frank Sinatra, the Beatles and such.


Lagu ice-breaker

Karok takkan jadi fun kalau asyik layan lagu putus cinta meleweh-leweh.
Aku pernah keluar dengan dua orang kawan yang asyik layan feeling dengan lagu Ungu. Hadoiyaiii! Letih mak!

So, biasanya kena la pilih lagu yang fast beat dan happy sikit untuk betul-betul 'have fun'. Contohnya, macam lagu Happy (Pharrell Williams) ke... lagu Senggol-senggolan Cubit-Cubitan ke.
♫ ♪ Ek-akkk-ek-akkk..  Ek-akkk-ek-akkk.. ♫ ♪

Haaa..mic tu jangan lupa pegang ala-ala Mas Idayu.
Bahahaha


Nyanyi berjemaah

Dah kata karaoke untuk berhibur, apa barang syok sendiri nyanyi sensorang?
Fine, of course la ada nyanyi lagu solo. Tapi aku suka nyanyi berduet atau ramai-ramai.

Kadang-kadang bukan lagu duet pun, tapi saja nyanyi sorang serangkap. Baru la tak SS.

Biasanya kalau karok dengan kawan-kawan pompuan, dan pilih lagu duet...dah tak payah tanya dah sapa ambik verse mana.
Automatic aku akan nyanyi verse lelaki, dek kerana suara base aku. Hahaha.
Maka, aku la Marc Anthony (vs Tina Arena), aku la Peabo Bryson (vs Regina Belle), aku la Jamal Abdillah (vs Amelina or Sarah), aku la Ezad (vs Eva), so on and so forth.

Tapi bila kena duet dengan lelaki,confirm la aku kena nyanyi bahagian suara pompuan. Itu memang mencabar. Mencabar keperempuanan I! Hahaha
Dan ada la yang kata "Eh... ada suara perempuan rupanya!".
Siot jer!
Well, that's what real friends do kan? Insult each other.

Selain lagu-lagu duet jaman moden, aku rajin gak pilih lagu-lagu lama untuk ajak kawan-kawan nyanyi sama. Contohnya lagu Budi Setahun Segunung Intan ni...
Boleh la sambil berjoget-joget macam penari-penari tu.

Hahaha.
Very the Ahmad Jais kan? 


Masalah nyanyi berjemaah ni adalah bila sorang pilih lagu, sorang lagi cakap "Aku tak pernah dengar pun lagu ni!"
Grrrr... 



Alamak! Camna nak nyanyi lagu ni?

Yang ni selalu gak jadi kat aku. Lagu yang biasa aku dengar kat radio, siap sing along... tiba time nak karoks, aku jadi clueless, walaupun dah siap ada lirik bagai.

Masa tu, either kau pass je mic kat kawan-kawan... atau kau stop je la lagu tu, move to the next one. 
Ngehehe

Lagu penutup

Kalau tadi aku dah sebut pasal lagu ice breaker, ni lagu penutup pulak. 

Lagu penutup mestilah pilih satu lagu yang rancak dan catchy, in which korang akan sambung humming lagu tu walaupun dah menapak keluar dari pusat karaoke.

Contohnya macam Joget Kenangan Manis (Sudirman) ke... This Love (Maroon 5) ke... Sedang Ingin Bercinta (Dewa) ke....
Kalau pilih lagu lembik meleweh-leweh, takkan korang nak lagu tu terngiang-ngiang sampai abis karaoke kan? Mood spoiler lah!


Well, demikian sahaja rambling aku pasal karaoke.
Apa yang korang suka dan tak suka pasal karaoke? Cer citer sikit.

No comments:

Post a Comment

Thanks for reading!
Feel free to leave comments here.

Nuffnang ads

My Heartbeat