Monday, August 25, 2014

Selagi belum Raya Haji....

Alhamdulillah. Tahun ni dah masuk kali ke-3 aku beraya kat Adelaide.
Ye la.. Ye la. Aku tau punya la lama aku tunggu nak post entry raya ni...tapi lantak la kan, raya kan sebulan. Ada lagi beberapa harui nak habis Syawal kan? Muehehe.

Lagipun selagi belum masuk Raya Haji, aku kira valid lagi la aku nak post entry pasal Raya Posa. Hehehe.
Anyway memandangkan raya tahun ni adalah yg terakhir buat BFF aku; Saz, Shifa/Esa, Darwin/Anep (eh, takde orang rengse ke aku guna terms BFF ni? Hahaha) yang dah nak back for good,  maka aku la jadi tuan rumah untuk sambutan raya. Kesian le kan diorang dah packing segala barang, takkan nak expect diorang buat open house pulak.
Dari malam raya dah sibuk memasak, sampai ke pagi raya. Tak dapat le join geng postgrads yang berkumpul buat potluck kat Bonython Park pagi raya tu.
Pagi tu jugak la aku dapat hadiah 'glove raya' yang membuatkan aku jadi Miss Universe selama dua minggu. Maka elok la aku dok rumah jer.

Sehari sebelum raya, aku baru terhegeh-hegeh suruh MrHubby pasang pelita di halaman asmara. Bukan apa, malam 7 Likur ke hapa ke... asyik hujan je few days sebelum raya. Mujur malam raya tuthe weather was fine. So merasa la kemeriahan raya.
Cuma lampu liplap je tak sempat pasang. Raya haji nanti la aku pasang.


Ada la dalam 6 batang pelita (macam tak betul je penjodoh bilangan aku ni) dipasang depan 13C Dawn Ave. Haaa.. baru la feeling nak raya!!!


Malam tu, lepas berbuka, kitorang main bunga api!
Standard la kan, alasan... konon nak bagi anak-anak happy. 


Tu ayat cover line je. Walhal mak-bapak yang terlebih excited!
Sah-sah la gambar mak-bapak lagi banyak daripada gambar anak. Alasan kukuh: anak-anak bergerak banyak masa amik gambar, so gambar tak jadi. Heh.






Mama punya lebar sengih kegembiraan, Lil Adib muka kecewa tengok bunga api dah habis spark. Hahaha

Eh. Shifa ngan Darwin macam relax je. Kantoi lak aku sorang yang over.


Pagi raya....
Lil Adam bersiap sebelum ikut MrHubby solat raya kat Wandana.


Ta-daaaa!!! Lil Adib posing lepas siap pakai baju raya.  Cas hensem lettew.



We better get some family photos snapped sebelum start kelam kabut bila tetamu datang....



Tahun ni anak-anak je pakai baju baru. Aku ngan MrHubby pakai baju lama je. Boleh pulak aku terlupa aku ada tudung lain yang matching dengan baju MrHubby. Dah tak pasal-pasal nampak pelik tone tak sama.
So, aku gi tukar tudung lain, tampal susuk lebih-lebih, dan kasi bulu mata ala-CheTa sikit... sebelum tetamu kehormat yang diraikan sampai. Muehehe

Sampai je family Shifa and Saz, terus tolong kat dapur. Tolong posing dengan kuih raya. Kikikiki.
 
Yours truly--walaupun tangan dah perit-perit (cuma tak timbul gelembung je lagi), sengih tetap sengih.

Menu raya?
Plan buat sikit-sikit, tapi Alhamdulillah penuh gak meja.
Nasi impit, kuah kacang, kurma kambing, rendang ayam, sambal Jawa, lodeh, pulut ngan sambal bilis, sate.

Rasalah ketupat ini
Dengan rendangnya sekali
Sudilah rasa kuihkuuuu..
Pilihlah yang mana satuuuuu

 
Kuih raya hasil air tangan sendiri (dan Saz- cornflakes madu).
Ye, aku sangat ujub takjub dengan kerajinan aku buat kuih raya kali ni. Cer kalau naik syeikh rajin macam ni untuk buat PhD, kan ke bagus. #eh.


Dan ni gambar paling mahal ni... sebab Chef tunjuk thumbs up. Hahaha. Aku mesti la memanfaatkan gambar ni, supaya blog readers sekalian terpedaya tau kuih raya aku best.Muehehe



Chef Esa bawak satay sedap! Hoyehhh.

Banuk ngan Fu (our Vietnamese friend) adalah antara tetamu awal jugak la. Maunye tidak, Banuk jenuh bersengkang mata malam raya tu sama-sama tolong masak. Tima kasih ye, jangan serik tolong lagi.


Lepas makan, aku paksa Chef Esa tolong ajar anyam ketupat. Aku pernah belajar dulu, dah reti, tapi sekarang skill dah berkarat.Anyam pun, jadi tikar je. Hewhewhew.


Nasib baik Esa rajin layankan je permintaan aku. Bukan apa, esok-esok diorang dah takde sini, ada jugak kenangan diorang bila tiap kali raya aku gantung ketupat tu.


Tengok tu... sampai situ je 'jadi' ketupat aku. Patut la kalau balik raya kat Endau, aku tolong isi beras je dalam sarung ketupat. Huhu

Aku suka tengok gambar Esa tolong betulkan sampin Anep ni. Very the bapak-bapak abang-abang, kan?

Anep saja je sabotaj nak makan jajan Smiths pada pagi raya. Walhal dia dah makan segala juadah raya yang aku hidang.


Bila first guests dah sampai, tetamu kehormat pun balik. Start dari situ, batch by batch datang. Makin meriah la rumah kami. Tak menang tangan aku nak refill kuih raya dan reheat segala makanan.

As, Kak Tina, Emah, Ezzah and friend.



Ika and friends.

Tuan rumah mengejas list  lagu raya sebagai background. Baru la meriah sikit sambil gedik-gedik bahu dengar lagu raya, kan?


Tak menang tangan aku nak layan. Harap-harap tetamu pandai-pandai la sembang sesama sendiri sambil sumbat mulut masing-masing.



Titin & mas Iyan...


Adik-adik undergrads dan terselit jugak postgrads di situ.


Ada yang kategori geng Hoyts TeaTree MrHubby, ada yang kategori I-see-you-when_I-see-you.
Meriah la, masing-masing tak segan silu.


Sara (Sol) yang baru first time aku jumpa walhal dah sekian lama aku usik kat FB laki dia.
Ainul...yang setahun sekali je datang rumah aku-that is bila raikan kawan (Megat/Nabilah dan Pokka/Kuhan) konvo. Haha

Ni le jadi bila tuan rumah kalut kat dapur time tetamu datang. Orang dah nak balik, baru sempat bergambar sama-sama.
Syahr/Emah and family.

Aida/Dauz's family-first time beraya di Adelaide.


Hmmm... gambar muka-muka lepas ni memang orang baru first time raya kat sini. Seniors dah pakat balik. Sedar tak sedar, memang aku dah masuk kategori senior rupanya.
Haippp..senior yang belajar kat sini la. Bukan senior citizen!


Barisan mak-mak. Nasib baik aku nampak macam remaja gittew. #silamuntah
Nurul, Yatie and Ruhaida.

Maisarah and Muhaimin. Next year raya, boleh la dgn Abg Shaiful sekali.


Our nearest neighbour- Huzairy/Nurul's family.

 






Ganyk sampai dah petang sangat, other colleagues biasa la..masing-masing busy. Maklum la...buat open house hari bekerja kan? 
Aku je yang memandai cuti. Hehehe



Lil Adib nak tiup pelita ke, nak main bunga api tu?

Sempat lagi snap family photo (lagi!) walaupun dah penat...


Makin gelap, tapi tetamu yang tak dapat datang awal baru  start sampai.
Sharon and husband. Thanks for the yummy taufufah!


Habibi and family (Nadiya tak ikut sebab dah tumbang penat beraya katanya. Hehe),
Zul and Shahzana.

Christina and family.
Terlupa pulak snap gambar anak-anak dia dok galak main kat bilik.

Mai memang sampai awal, tapi kena paksa duduk lama jadi pembantu aku.
Tolong refill makanan. Tolong cuci pinggan mangkuk. Memang calon isteri yang baik ni. Hehe. Nanti mesti ada 'orang tu' like entry ni kat FB (networkedblogs).


Mimi and Dr Naguib. Tahun depan beraya bertiga la.
Sebelum balik, sempat lagi Naguib ajar Lil Adib berjalan ala model. Westlife gittew! Haha

...and our last guests were Haniff/ Ummu Hanie and family.
Kemain rajin anak-anak diorang nak tolong vacuum rumah aku. Vacuum toy je la. Alangkah indahnya kalau aku bagi vacuum betul pun, diorang tolong gak. Hehe.


Dok sibuk menolong kat dapur, masa hantar Mai balik rumah, baru teringat nak bergambar sama-sama. 
Maka selfie dalam keta je la -____-


Whew!!!
Alhamdulillah majlis berjalan lancar. Terima kasih kepada semua yang sudi memeriahkan majlis open house raya kami. Ada yang tak dapat hadir sebab keje, ada geng liqa' yang segan datang sebab ingat dah terlewat sangat, tapi takpe la...next time.

InsyaAllah tahun depan tak mau raya kat Adelaide. 
What? 
Bukan raya kat Malaysia la. Hahahaha. 




8 comments:

  1. memang meriah sungguh raya kome kat perantauan ehhh.
    agak2 la kan kalau raya haji nanti boleh ke dapat gambar2 meriah macam nie... heehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. ehehehe. tak jamin la yg tu. meriah dgn makan, mungkin la kot.

      Delete
  2. terrer ko masak belle, nanti masakkan aku sket bile aku pi sana ek...

    ReplyDelete
    Replies
    1. takde la terer pun.
      ada yg kwn aku tlg masak. tapi kalo ko dtg, insyaAllah boleh rasa aku..eh laki aku masak.hehe

      Delete
  3. seronot tgk gmbr2 u. ni bikin nostalgia neh...

    ReplyDelete
    Replies
    1. ada terasa mcm nak saja2 beraya kat tempat-jatuh-lagi-dikenang x?

      Delete
  4. Masih rindu nak beraya di Adelaide, sini suasana open house tak sama macam di sana. Ada chance nak sembang-sembang, bergelak ketawa, sini makan sembang pun kadang tu tak boleh lelama sebab nanti ada yang dok jeling nak pakai meja, huhuhuhuhuhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. hmm... sini pun kemeriahannya dah x sama mcm dulu, Gina.
      tapi kira buat kat rumah sendiri, puasa la duduk lama2..xde org nak pakai meja. hahaha

      Delete

Thanks for reading!
Feel free to leave comments here.

Nuffnang ads

My Heartbeat