Thursday, October 16, 2014

Royal Adelaide Show


The Royal Adelaide Show has been an annual event yang ditunggu-tunggu oleh locals (and maybe those interstates too). Tahun ni, it was the 175th show. So, kira grand la sikit daripada biasa.

175? Like, seriously? Uishhhh...lama tuuuu.
Whatever...
Yang penting, tahun ni baru aku dapat hidayah nak pegi. Hahaha. 

Rupa-rupanya Royal Adelaide Show ni macam Ekka kat Brisbane. Memang 'makanan' aku la. Hahaha.  Kalau aku tau dari dulu, dah confirm aku rajin pegi every year. But well, pegi suka-suka je la, sebab aku bukan jenis spend beli barang sangat.


We went there on Wednesday- sebab dapat tiket $15 even for adults (before 1pm that is). So, lebih jimat la daripada beli family pass (of 2 adults, 2 kids), sebab Lil Adib masih dikira free. 
Lagi satu, memang kitorang saja pilih weekday, sebab nak avoid crowds.
Tapi ramai gak orang. parking pun susah. Orang yang tinggal kat neighbourhood situ memang buat duit lah. Ada yang charge $15, or $20 per car for all-day parking kat laman rumah diorang. We were lucky dapat yang $10. Berjalan pun takde la jauh sangat.



Ta-daaa!!!
Adelaide Showground!


Mula-mula sekali, confirm la masuk kat Showbags arena kat Wayville Pavillion.
The Royal Show is not complete without showbags, kekdahnya. $25 per bag. Ada macam-macam tema la- Despicable Me, Dora the Explorer, Peppa Pig, How to Train Your Dragon Bag, Avengers, Play Doh, Monster Jam, blablabla.


And man, we're very lucky parents sebab the kids bukan jenis minta barang sampai guling-guling hentak kaki kasi malu mak bapak.
Kitorang ingat nak beli gak la, sebab memang dah allocate $50 for 2 showbags,  just cari-cari the best package for them. Sayangnya, takde package yang menarik. Angry Birds cuma dapat bag bagpack, tumbler, note book, stationeries---which they don't fancy that much. Octonauts pulak kena tunggu hari Jumaat baru sampai stock bagpacknye.


Lil Adam was happy enough to rationalize that it's better kitorang belikan something yang dia betul-betul suka (e.g. Minecraft or Angry Birds Star Wars).
So, dapat la dia satu figurine minecraft dan satu kotak Angry Bird Star Wars yang harganya tak sampai $20 pun for both. 
Anak happy, mak bapak laaaagi happy sebab tak membazir. Hehehe.


Next..jalan-jalan kat pavillion lain pulak.



Ada Farm Expo, ada Pet Centre, Poultry, Pigeons & Eggs kat Stirling Angas....



Tengok tu kemain riang anak-anak aku dapat pegang anak ayam. Bajet urban lettew, tak pernah jumpa anak ayam! Mama ni dulu kecik-kecik sampai naik jemu tengok ayam dalam reban.
Yang lawaknya, aku tengok cuak-cuak minah yang tolong jaga tu bila tengok Lil Adib macam nak picit je anak ayam tu! Hahaha.




Kat Golden Grains Pavilion ada interactive hands on experience pasal grains. So, merasa la Lil Adam and Lil Adib mengisar grain jadi flakes/flour guna table top mill tu.
Orang kisar sikit-sikit je, sorang dua sudu, Lil Adib pulun sampai secawan. Semangat!


Ada gak demo dari TAFE Bakery.
Bab ni, MrHubby pulak yang bersemangat tanya. Sejak-sejak jadi Monsterchef kat rumah, dah terer masak makanan harian,dia dok excited nak buat pastries pulak. Siap tanya kos untuk amik short course kat TAFE tu.
Aku ikutkan aje... sebab yang nak tolong makan nanti, akuuuu jugak! Kan?


Kat The Old Ram Shed ada educational of Pastoral Industry. Sedih pulak tengok sheep shearing. Terkenang Shaun the Sheep. Eh.

Kat luar pavillion, as usual la...standard fun fair... macam-macam games and rides ada.



Tahun ni, ada tragedi (like a day or two after aku pegi Royal Show ni)--budak Malaysia umur 8 tahun, meninggal sebab terjatuh dari rides kat situ.
Read HERE

Tak terbayang kalau benda tu berlaku depan mata.


Alaa...aku pun dah tak heran sangat dah dengan extreme rides ni. Era aku menggila dengan adrenaline dah berakhir. Dulu-dulu kat Genting, kat Dreamworld...pantang jumpa, semua nak try.
Lagipun dengan anak-anak ni... takde la aku nak naik segala benda tu.

Cuma Lil Adib je, cas hensem nak naik keta pusing-pusing ni.
Boleh la...baru $5.
Pusing la sampai pening.



Penat berjalan, benti rehat jap.
Makan Mamee!

Pantang jumpa standee.

Hahahahaha. Kantoi ada tangan banyak!


Aku pun tompang sekaki, walaupun dah macam takde leher gayanya. Hahaha

Dan yang gedixnya... merasa la aku jadi news presenter kejap. Live telecast gittew.
Muehehe.
Nanti la esok-esok aku share videonya.



The stage shows performed was so entertaining.
Bagi aku la.
Sapa yang tak suka menari-nari ni, maybe rasa boring kot.


Uiii...banyaknya cake!
Kalau aku ada anak pompuan, jenuh nak kena lambakkan dengan Elsa Frozen gamaknya. Duh!


Saja bergambar dengan abang polis. Tak dapat Alex O'Loughlin, abang SA Police pun, boleh laaa.


Phew!

Us, before heading back home. Penat la jugak.
Tapi happy...sebab tak spend excessively.


Next year, kalau rasa duit berkepuk...boleh la datang lagi.
Hehehe

Kalau tidak, pegi funfair/ Pesta Pulau Pinang je la.


No comments:

Post a Comment

Thanks for reading!
Feel free to leave comments here.

Nuffnang ads

My Heartbeat